نحوه لوله کشی وان جکوزی خانگی

لوله کشی وان جکوزی خانگی

طراحی و اجرای جکوزی در حمام های امروزی مورد استقبال مردم قرار گرفته است. به همین علت در ساختمان سازی های جدید لوله کشی وان جکوزی تعبیه می شود تا در صورت درخواست فرد قابل اجرا باشد. البته نصب جکوزی در حمام هایی که فضای کافی دارند امکان دارد. خانه هایی که استخر دارند به احتمال زیاد هنگام لوله کشی برای استخر، لوله کشی وان جکوزی نیز به صورت مشترک در آنها طراحی شده است. هرچند لوله کشی استخر و جکوزی مجزا از هم باشند بهتر است. اگر لوله کشی جکوزی توسط تکنسین های ماهر انجام نشود و در نصب و راه اندازی آن دقت به عمل نیاید، ممکن است تخلیه درست صورت نگیرد و جکوزی عملکرد و کارایی خوبی نداشته باشد. پس از خرید جکوزی خانگی و حتی پس از خرید وان از شرکت آیرال، کارشناسان نصب در سراسر ایران عزیز به محل اعزام میشوند تا عملیات نصب و اجرا را انجام دهند. اطلاعاتی که در این مقاله راجع به نحوه لوله کشی جکوزی در اختیار شما قرار می گیرد به شما کمک می کند در صورتی که در استفاده و عملکرد صحیح جکوزی به مشکل خوردید، سریع تر مشکل را تشخیص و آن را رفع کنید تا دستگاه دچار صدمه نشود.

سیستم لوله کشی وان جکوزی خانگی

لوله کشی وان جکوزی، برای جکوزی هایی که از پیش ساخته و آماده هستند با جکوزی های قابل اجرا در محل متفاوت است. در لوله کشی استخر، آب در مداری به گردش در می آید در جکوزی نیز آب مسیری در مدار طی می کند که شبیه به استخر می باشد. جکوزی های مدرن با به گردش در آوردن آب و پمپاژ آب با فشار بالا، بدن را ماساژ می دهند و در آبدرمانی موثر هستند. جکوزی هایی که در خانه ها کار گذاشته می شوند دو نوع هستند. جکوزی هایی که در زمین کار گذاشته می شوند و جکوزی هایی که قابل حمل هستند.

تفاوت جکوزی جکوزی روکار و توکار

  • جکوزی های آماده را مانند اسباب اثاثیه دیگر منزل میتوانید هرجا خواستید ببرید.
  • جکوزی های آماده لوله کشی خارجی احتیاج ندارند و نیاز به لوله کشی مجزا هم نیست.
  • نیازی به حفاری برا کار گذاشتن در زمین ندارند.
  • جکوزی های آماده سیم کشی خاصی نیاز ندارند و برای راه اندازی تنها باید به پریز برق وصل شوند .
  • جکوزی های توکار علاوه برلوله کشی آب ممکن است لوله کشی گاز هم نیاز داشته باشند.
  • جکوزی های توکار پر هزینه تر و گران تر نیز هستند.

لوله کشی ضروری برای راه اندازی جکوزی

  • لوله کشی آب شهری برای جکوزی
  • لوله کشی فاضلاب برای جکوزی
  • سیستم ماساژ جکوزی
  • سیستم تصفیه آب جکوزی
  • سیستم گرمایشی جکوزی

لوله کشی جکوزی

لوله کشی آب شهری برای جکوزی

لوله کشی وان جکوزی باید توسط افرادی طراحی و اجرا شود که تخصص این کار را دارند و به خوبی از مسیر لوله کشی و از جنس لوله ها آشنا هستند. برای مثال لوله کشی با UPVC، راحت‌تر و سریع‌تر از لوله کشی با فلزات استیل و گالوانیزه است و هزینه کمتری نیز دارد. از آنجا که جکوزی ها مدام با آب گرم در ارتباط هستند بنابراین تشکیل رسوب در شیرآلات و اتصالات جکوزی دیده می شود که این رسوبات باعث کاهش فشار آب می شود و شیرآلات را از کار می اندازد. سیستم‌های لوله کشی UPVC این مشکل را حل کرده اند.

لوله کشی فاضلاب جکوزی

همه حمام ها دارای خروجی فاضلاب هستند اما هنگامی که از جکوزی در حمام استفاده می شود دو خروجی فاضلاب لازم است به عبارت دیگر لوله فاضلاب جکوزی باید مجزا از لوله فاضلاب خود حمام باشد. زیرا اگر از خروجی فاضلاب حمام برای تخلیه وان جکوزی استفاده شود خروج آب حمام به مشکل می خورد. یکی از این خروجی ها در کف حمام قرار دارد و به اصطلاح کفشور گفته می شود و یکی دیگر از خروجی ها در محل نصب جکوزی قرار دارد. دقت کنید که در لوله کشی وان جکوزی خروجی  فاضلاب در فاصله 40 الی 50 سانتی متری دیوار قرار بگیرد.در طراحی لوله فاضلاب وان جکوزی باید به شیب آن دقت شود که حدود 10 الی 15 درصد شیب داشته باشد. در نهایت بعد از اینکه سیفون نصب شد، لوله خرطومی جکوزی را به درون خروجی فاضلاب وارد کنید و اطراف آن را کاملا با چسب مخصوص آب بندی کنید.

لوله کشی فاضلاب مجزا برای جکوزی وجود دارد؟

در اکثر شرایط، خانه ها دارای یک خروجی آب در حمام هستند. این برای وقتی که شما بخواهید یک جکوزی خانگی تهیه کنید و در حمام خود نصب کنید، برای لوله کشی جکوزی خود دچار مشکل می شوید. اما نگران نباشید، شما می توانید با انجام برخی کارها و ایجاد تغییرات، لوله کشی جکوزی خانگی خود را انجام دهید. برای لوله کشی جکوزی خانگی در چنین شرایطی، باید اول حفره ای در کف حمام ایجاد کنید تا جایی که به خروجی اصلی آب برسید. به این تریتب می توانید از آن راه، یک مسیر دیگر گرفته و یک خروجی فاضلاب برای جکوزی ایجاد کنید. همچنین می توانید برای لوله کشی جکوزی یک راه دیگر را در پیش بگیرید و آن هم این است که شما باید کناره های لوله فاضلاب را از هر طرف کمی بتراشید و به سمت پایین بروید. بعد از انجام این کار، باید در کنار لوله کفشور یک سوراخ یا حفره ایجاد کنید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که قسمت ورودی وان جکوزی به طرف فاضلاب دارای شیب مناسبی باشد تا باعث شکستگی لوله نشود. آب بندی اطراف لوله نیز مرحله آخر لوله کشی جکوزی خانگی است.

لوله کشی وان جکوزی خانگی

علاوه بر دو روش قبلی یک روش دیگر نیز قابل اجرا است. این روش از روش های گفته شده، نسبتا راحت تر بوده و نیاز به کنده کاری یا به عبارتی خراب کردن ندارد. برای این کار فقط نیاز است لوله جکوزی را وارد خروجی فاضلاب حمام کرده تا آب جکوزی به داخل فاضلاب هدایت شود. اگر مجرای لوله فاضلاب حمام برای لوله خرطومی شکل جکوزی تنگ باشد، می توانید با تراش دادن اطراف لوله فاضلاب حمام به اندازه لوله جکوزی و آب بندی اطراف آن با استفاده از چسب سیلیکونی، مشکل خود را حل کنید.

سیستم ماساژ جکوزی

جکوزی دارای جت های نیرومندی است که در آن دمنده های هوا تعبیه شده است. یکی از مدارهای لوله کشی جکوزی همین مدار ایرجت است. دمنده ها در این مدار هوا را دریافت می کنند و آن را با آب ترکیب کرده و با فشار زیاد به بیرون هدایت می کنند. در واقع آب از دریچه های تخلیه جکوزی خارج می شود و به داخل پمپ ایرجت می رود و در آنجا آب با هوا مخلوط شده و با سرعت زیاد از جت ها خارج و وارد وان جکوزی خواهد شد. این فشار آب خاصیت ماساژ در بدن ایجاد میکند و حس لذت بخشی فراهم می سازد. جت های جکوزی انواع زیادی دارند که از جمله آن میتوان به جت دورانی، جت گروهی، جت خطی، جت ثابت و گلویی اشاره کرد. مجموعه این ایرجت ها با ماساژ درمانی در درمان انواع بیماری ها از جمله آبدرمانی آرتروز با جکوزی بسیار موثر هستند.

سیستم تصفیه آب جکوزی

از اصول مهم  لوله کشی وان جکوزی مدار گردش آب در لوله هاست. جکوزی در مقایسه با استخرها فضای خیلی کوچکتری دارد بنابراین نسبت به استخر سریعتر آلوده می شود که مستلزم تصفیه آب است. پمپ تعبیه شده در جکوزی آب را توسط خط مکش از داخل وان تخلیه می کند و بعد از عبور دادن آب از فیلترهای تصفیه مجدد آب را به چرخه لوله کشی باز می گرداند. لوله کشی وان جکوزی طوری طراحی شده است که همواره آب را تمیز و گرم نگه دارد. جکوزی‌ها از عمق کمی برخوردارند به همین دلیل اگر در دریچه‌های تخلیه آن‌ها نیروی مکش بالا باشد گرداب در داخل جکوزی بوجود خواهد آورد. برای از بین بردن این مشکل دریچه تخلیه جکوزی ها را با درپوش‌های محدب تخلیه ضد گرداب می پوشانند. تعدادی از جکوزی‌های مدرن به جای یک دریچه، چند دریچه جهت تخلیه آب دارند تا هنگامی که یکی از دریچه‌ها مسدود شده باشد یا دست و پای فرد روی دریچه قرار گیرد، تخلیه آب از دریچه‌های دیگر صورت گیرد.

لوله کشی جکوزی

سیستم گرمایشی جکوزی

به حوضچه جکوزی هنگام لوله کشی، لوله آب گرم و لوله آب سرد وصل می شود. تعدادی از جکوزی‌های امروزی مجهز به  المنت‌هایی هستند که به وسیله ی یک هیتر یا گرم کن، آب را به صورت اتوماتیک داغ میکنند که در این صورت باید تغییرات کوچکی در لوله کشی جکوزی بوجود آید.

نکات مهم در لوله کشی وان جکوزی

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده سیستم لوله کشی وان جکوزی پمپ گردش آب است. آب درون جکوزی باید به دفعات مکرر تعویض شود بنابراین پمپ گردش آب بایستی افت فشارهای ایجاد شده را از بین ببرد. برای این منظور بعضی از جکوزی ها پمپ های دو سرعتی دارند. پمپ های دو سرعتی با سرعت بیشتری آب را فیلتر می کنند و به گردش در می آورند.

لوله کشی وان جکوزی خانگی

اجرای صحیح لوله کشی جکوزی خانگی

برای لوله کشی جکوزی خانگی باید به چند نکته توجه داشت تا با رعایت آن ها لوله کشی جکوزی خانگی، به طرز صحیح انجام شود.

لوله کشی مجزا: برای لوله کشی جکوزی خانگی، وجود دو لوله آب سرد و گرم ضروری است. اصولا جکوزی های پیش ساخته دارای سیستم گرمایشی هستند و لوله های آب سرد و آب گرم در خود وان جکوزی کار گذاشته شده اند. اما اگر قرار است جکوزی در مکان مورد نظر مصرف کننده نصب شود، نیاز به لوله کشی اختصاصی دارد. به این منظور، از لوله آب سرد یک لوله دیگر به سمت المنت ها کشیده می شود. همچنین لوله کشی تصفیه و سیستم گرمایشی، جدا از لوله کشی جت ها است.

لوله کشی جکوزی خانگی

قطر لوله ها: برای لوله کشی جکوزی خانگی نکته مورد اهمیت دیگر، توجه به ضخامت و قطر لوله ها است. در واقع برای لوله کشی هر قسمت باید قطر مناسبی را برای لوله ها در نظر گرفت تا جکوزی عملکرد درستی داشته باشد. به ویژه در قسمت اتصال لوله ها به ایرجت. لوله هایی که به ایرجت متصل می شوند باید از قطر کم تری برخوردار باشند. دلیل اینکه باید لوله ها در این قسمت باریک باشند این است که در محل کلکتور ایرجت، فشار آب به دلیل ترکیب آب و هوا کاهش می یابد. پس کم بودن قطر لوله ها به افزایش فشار آب کمک بسیاری خواهند کرد.

سخن پایانی

جکوزی یک وسیله تفریحی درمانی است که استفاده از آن بسیار لذت بخش و آرامش بخش خواهد بود. برای اینکه این دستگاه بتواند کیفیت و عملکرد واقعی خود را داشته باشد باید در نحوه لوله کشی جکوزی و نصب آن دقت شود. شرکت آیرال با چندین سال سابقه در این زمینه ماهرترین تکنسین ها را به شما معرفی می کند که در لوله کشی وان جکوزی و اسپا و نصب آن هیچگونه مشکلی نداشته باشید.پس از خرید جکوزی فضای باز بزرگ یا جکوزی خانگی آپارتمانی از آیرال، کارشناسان نصب به محل اعزام می شوند. افرادی که از تخصص بیشتری در زمینه نصب تاسیسات جکوزی برخوردارند لوله کشی جکوزی را به درستی نصب می کنند در نتیجه کارایی و کیفیت دستگاه در طول بازدهی پایین نمی آید. جکوزی های آیرال نمونه ای از بهترین و متنوع ترین جکوزی ها هستند که می توانند خواسته شما را به خوبی برآورده کنند و لحظات شادی بخشی برای شما به ارمغان بیاورند.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + دوازده =