تاثیر استفاده از جکوزی در آبدرمانی آرتروز 

جکوزی در آبدرمانی آرتروز

همیشه در دور و اطرافمان هستند آدم هایی که از زانو درد، پا درد و کمر درد شکایت دارند. به خصوص در خانم هایی که سن آنها بالاست این موضوع شایع تر است.همین امر باعث شده که افراد راه های مختلفی را برای تسکین درد امتحان کنند. مسلما پیدا کردن درمانی آسان و بی خطر برای درد ایجاد شده در ناحیه کمر و زانو خیلی بهتر از جراحی خواهد بود. یکی از این روش ها استفاده از جکوزی در آبدرمانی است. در ادامه این مطلب از آیرال میخواهیم به بیماری آرتروز، انواع آن و تاثیر جکوزی در آبدرمانی و آرتروز بپردازیم.

به قیمت خرید کن!
خرید مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده با قیمت مناسب و گارانتی معتبر ...
ارزانترین قیمت

هیدروتراپی آرتروز و زانودرد با جکوزی

آب درمانی یا هیدروتراپی یک روش تازه کشف شده یا جدید نیست، بلکه از قدیم تا به امروز از اهمیت های فراوانی برخوردار بوده است.اما امروزه با استفاده از وان حمام و جکوزی راحتتر و قابل دسترس تر شده است و به راحتی میتوان روند آبدرمانی را در منزل طی کرد. در یونان و رم باستان حمام کردن با آب گرم در زندگی افراد جایگاه همیشگی داشته است. در واقع آب درمانی به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای بهبود یا کنترل انواع بیماری های جسمی و همچنین درمان دردهای عضلانی، استخوانی و التهابات مفاصلی کاربرد دارد. همچنین به عنوان فیزیوتراپی نیز، برای افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند انجام می شود. آب درمانی  در قدیم اهمیت بسیاری داشته است، حتی بقراط نیز از فواید آب درمانی سخن گفته است و معتقد بوده است که تعادل بدن انسان با آب گرم تنظیم می شود. طبق تحقیقاتی ک طی سال های اخیر انجام شده است متخصصان به این نتیجه رسیده اند که هیدروتراپی یا همان آب درمانی یک روش عالی و بی خطر برای درمان و کنترل انواع درد ها و آسیب های جسمی، به ویژه آرتروز است. امروزه نیز با وجود جکوزی ، چه در داخل خانه و چه در فضای باز و مکان های عمومی و همچنین با وجود امکاناتی همچون جت های ماساژ که در جکوزی وجود دارد، افرادی که از التهابات مفاصلی و آرتروز رنج می برند می توانند به راحتی با انجام تمرینات مخصوص و اصولی تحت نظر یک مربی یا متخصص، دردها و مشکلات خود را درمان کنند.

آرتروز چیست و چند نوع آرتروز داریم؟

در انتهای استخوان ها ماده لیز و نرمی وجود دارد که به آن غضروف گفته می شود. برای داشتن حرکت راحت استخوان ها روی همدیگر و همچنین برای داشتن قدرت ضربه گیری مفصل ها به غضروف های سالم احتیاج داریم. آرتروز به بیماری گفته می شود که در آن غضروف های مفصلی التهاب پیدا کرده و یا ازبین رفته اند. این حالت بسته به شدت آسیب، درد غیر قابل تحملی را بوجود می آورد. یکی از راه های تسکین این درد ها استفاده از استخر یا جکوزی برای آبدرمانی است.

چند نوع آرتروز داریم؟

از بین بیش از صد نوع آرتروز دو نوع آن جزء شایعترین آنهاست که عبارتند از آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت. آرتروزها باهم تفاوت دارند، بنابراین روش درمان آنها نباید مشابه هم باشد. برای آبدرمانی صحیح که بشود از آن نتیجه مثبت گرفت، تشخیص درست نوع آرتروز بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.

جکوزی 2 نفره
جکوزی دو نفره آیرال

جکوزی دونفره با شکل هندسی مستطیل در بین استفاده کنندگان بسیار محبوب است. این جکوزی مستطیل محبوب، پرفروش و کاربردی در ابعاد مختلف تولید می شود.با این جکوزی میتوانید حمامی شیک و زیبا طراحی کنید و از استفاده آن لذت ببرید.

درمان آرتریت روماتوئید با آبدرمانی

آرتریت روماتوئید که نام دیگر آن روماتیسم مفصلی است، نوعی بیماری خود ایمنی به حساب می آید و سیستم ایمنی خود بدن به بافت غضروف حمله کرده و آن را ازبین می برد. این آرتروز باعث از بین رفتن عملکرد صحیح در مفصل زانو میشود و باعث  تورم و درد در این ناحیه می شود.اگر چه برای آرتروز روماتوئید درمان قطعی وجود ندارد اما طبق مطالعات انتشار یافته در آمریکا افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند اگر طی شانزده هفته، سه بار در هفته از آبدرمانی و ورزش های داخل آب استفاده کنند کارایی اندام ها و عضلات بهتر و بیشتر خواهد شد در نتیجه کاهش درد را به همراه خواهد داشت. تاثیر آبدرمانی بر آرتروز به این صورت است که با کم کردن نیروی جاذبه زمین بر بدن و تقویت کردن عضلات به بهبود کارکرد عضلات کمک می کند. آبدرمانی میتواند بیماری آرتروز را کنترل کند و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

درمان استئوآرتریت با آبدرمانی

استئوآرتریت نوعی آرتریت سایشی به حساب می آید. این آرتروز در مفصل های زانو، مچ پا، ستون فقرات و بالای ران بیشتر دیده می شود و به دلیل چاقی، افزایش سن و فعالیت های سنگین بوجود می آید. استئوآرتریت به تدریج  تاثیر خود را روی مفصل تحت فرسایش نشان می دهد. بنابراین تشخیص صحیح بیماری در سال های اولیه بیماری بسیار حیاتی است و استفاده از جکوزی برای آبدرمانی این نوع آرتروز بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

جکوزی در آبدرمانی آرتروز

آرتروز چه علائمی دارد؟

آرتروز نیز مانند دیگر بیماری ها علائمی دارد و شما با احساس وجود این علائم، می توانید با تشخیص به موقع این هشدارها و مراجعه به پزشک از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنید. همچنین می توانید برای بهبود و کنترل آرتروز در مراحل اولیه، از فواید و تاثیرات جکوزی برای آب درمانی آرتروز بهره مند شوید.در واقع اکثر علائم انواع مختلف آرتروز مشابه به یک دیگر هستند و بیشتر افراد مبتلا به آرتروز، این علائم و هشدارها را در بدن خود مشاهده کرده اند. البته شکل و نحوه بروز این علائم در افراد ممکن است متفاوت باشد. در برخی افراد ممکن است علائم آرتروز به طور ناگهانی نمایان شود و در برخی دیگر به صورت تدریجی خود را بروز دهد، اما به طور کلی سفت شدن و دردناک بودن مفصل ها، حرکت دادن مفاصل به سختی و کندی، تورم در مفاصل، احساس گرمای بیش از حد در مفاصل، خشک شدن مفصل ها، شنیدن صداهایی مثل ترک خوردن یا ترق ترق در مفاصل خود هنگام حرکت دادن و بزرگ شدن مفاصل انگشت، زانو، مچ دست، مچ پا و … از شایع ترین علائم آرتروز است.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که ممکن است آرتروز در مراحل اولیه خود علائمی نداشته باشد و فقط با مراجعه به پزشک و عکس برداری مشخص شود، اما اگر شما با هر کدام از علائم گفته شده رو به رو شدید، سریعا به یک متخصص مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید. همچنین می توانید با استفاده از جکوزی برای آب درمانی، به درمان و پیشگیری از شدیدتر شدن آرتروز خود کمک کنید و دردهای ناشی از التهاب مفاصل خود را تسکین دهید.شما می توانید به این منظور از جکوزی خانگی خود استفاده کنید و هر وقت که تمایل داشته باشید در وان جکوزی خود دراز بکشید و با استفاده از جت های جکوزی بدن خود را ماساز دهید تا هم به آرامش برسید و هم از تاثیر جکوزی برای آب درمانی آرتروز بهره مند شوید.

هیدروتراپی آرتروز با جکوزی

جکوزی در آبدرمانی آرتروز

از جمله علائم شایعی که آرتروز در بیماران ایجاد می کند حرکت کم مفصل، درد شدید، سختی نشستن و بلند شدن، احساس حرارت بالا در قسمت مفصل، تورم و التهاب مفصل و خشکی مفاصل است. هیدروتراپی یا آبدرمانی در آرتروز منجر به تقویت عضلات ضعیف، تسکین درد، افزایش گردش خون، بهبود تعادل، افزایش دامنه حرکت و کاهش گرفتگی عضلات می شود. اما این سوال مطرح می شود که چرا آب تاثیر بهتری نسبت به تمرین های دیگر روی خشکی دارد؟ زمانی که از آب درمانی برای آرتروز زانو حرف می زنیم صرفا استفاده از استخر و جکوزی مهم نیست بلکه آب درمانی به تمریناتی گفته می شود که داخل آبی که تا ارتفاع سینه، کمر یا شانه است انجام شود. استخر و جکوزی با خاصیت شناوری که در فرد ایجاد می کند قادر است وزن بیمار را سبک تر کند در نتیجه فشار از روی مفاصل برداشته می شود .کسانی که آرتروز دارند هنگام انجام تمرین درد شدیدی احساس میکنند اما داخل آب به راحتی میتوانند این تمرینات را انجام دهند. قدرت و انعطاف پذیری مفصل در آب بیشتر می شود زیرا نیروی گرانش در آب کمتر است.

مزیت جکوزی برای آبدرمانی آرتروز نسبت به استخر

خرید جکوزی خانگی و استفاده از آن برای آبدرمانی آرتروز به مراتب از رفتن به استخر راحت تر و تاثیر گذارتر است. جکوزی در خانه به صورت روزانه در دسترس است زیرا روند درمان آرتروز باید به صورت مداوم و مرتب انجام شود تا نتیجه بخش باشد.علاوه بر آن جکوزی با داشتن جت های نیرومند فرآیند ماساژ زیر آب را نیز انجام می دهد. جت های جکوزی امواجی درون آب ایجاد میکنند که باعث تحریک مفاصل شده و پاها، زانو و کمر را ماساژ می دهد.جکوزی در کاهش درد دیسک کمر، بر تسکین درد آرتروز و برای سلامتی روح و ذهن نیز بسیار مفید است. این ویژگی ها باعث شده تا جکوزی برای آبدرمانی آرتروز نتیجه بخش تر از استخر باشد.

هیدروتراپی آرتروز با جکوزی

آبدرمانی آرتروز با وان جکوزی خانگی

فواید آبدرمانی و هیدروتراپی بسیار زیاد است و منظور ما از آبدرمانی شنا نیست زیرا در آبدرمانی آرتروز تمرین های ویژه ای برای بیمار توسط فیزیوتراپیست اتخاذ میشود.آبدرمانی در آب گرم با دمای بین 33 تا 36 درجه سانتی گراد صورت می گیرد که بالاتر از دمای استخر معمولی است. آب داغ باعث افزایش جریان خون شده درنتیجه غدد عرق فعال میشود و سموم را از بافت ها دفع می کند.همچنین می توان در آبدرمانی از آب سرد و گرم به صورت متوالی استفاده کرد تا با انبساط و انقباض رگهای خونی کاهش درد و التهاب را به همراه داشته باشد.همچنین با افزایش گردش گلبول‌های سفید خون سیستم لنفی بدن راحتتر جریان پیدا میکند در نتیجه سیستم ایمنی تقویت میشود و به نحو بهتری با عوامل بیماری زا مبارزه می کند. جکوزی در آبدرمانی آرتروز به ما این امکان را می دهد که دما را به دلخواه تغییر دهیم و به صورت متناوب از آب گرم و سرد استفاده کنیم تا بهبودی چشمگیری احساس کنیم. در جکوزی می توان دما را تا 39 درجه سانتی گراد بالا برد تا نتیجه بخش تر باشد.

انواع روش آبدرمانی آرتروز

می توان آبدرمانی را در بیمارستان ها، اسپاها،جکوزی ها و جکوزی اسپا خانگی انجام داد. از جمله روش های آبدرمانی می توان به حمام بخار، شیاتسو، سونا، حمام آب گرم، کمپرس سرد، کمپرس گرم، پیچیدن فرد در حوله و هیدروتراپی متضاد اشاره کرد. برای دستیابی به نتیجه بهترطبق نظر پزشک روش آبدرمانی خود را پیدا کنید.آبدرمانی آرتروز باید در جهت کاهش درد در قسمت زانو شود.

تمرینات ورزشی آبی برای کاهش درد آرتروز

از جمله تمرینات ورزشی برای آبدرمانی آرتروز عبارتند از:

  • پیاده روی ساده در آب
  • راه رفتن معکوس در آب
  • استفاده از تردمیل زیر آب
  • ورزش های کششی عضله
  • حرکت لانچ در آب
  • استفاده از دمبل برای حرکات جهشی
  • حرکت پای دوچرخه ایستاده در آب

جکوزی در آبدرمانی آرتروز

پیاده روی در آب

یکی از تمرین های آبدرمانی آرتروز راه رفتن در آب است. شناور شدن در آب فشار وزن بر زانو را بسیار کاهش می دهد.مقاومتی که آب هنگام راه رفتن ایجاد می کند مفصل زانو و عضلات را تقویت کرده و به بهبود تورم و درد می انجامد.

راه رفتن معکوس در آب

راه رفتن در آب به صورت برعکس برای مفاصل درگیر با آرتروز مفید بوده ضعف عضلات را کاهش می دهد و باعث تقویت ماهیچه‌های پا و کاهش درد ناشی از ضعف عضلات نیز می‌گردد. پس کسانی که از ضعف عضلانی رنج می‌برند، می‌توانند با راه رفتن در آب، عضلات پا و اندام تحتانی را تقویت کرده و درد زانوی خود را از بین ببرند.

آبدرمانی آرتروز با تردمیل

تردمیل های آبی به ترمیم و بازسازی مجدد قسمت های آسیب دیده ی زانو کمک می کنند و حتی برای کسانی که جراحی انجام دادند برای بازتوانی عضلات استفاده از تردمیل داخل آب گرم توصیه می شود.

وان کلاسیک
تنوع بی نظیر وان حمام

آیرال از برترین تولید کننده وان حمام در ایران است که تنوع بالایی در محصولات خود دارد. کلکسیونی از وان با ابعاد و شکل ظاهری مختلف، متناسب با سلیقه خود را میتوانید خرید کنید. خرید مستقیم از تولید کننده همراه با گارانتی معتبر …

ورزش های کششی عضلات

بیماران مبتلا به آرتروز می توانند  زیر نظر یک  فیزیوتراپیست انواع ورزش های کششی مانند کشش عضلات پشت ران ،کشش عضله ساق پا، پشت ساق پا، کشش خم زانو به صورت نشسته و… را داخل جکوزی انجام دهند.

حرکت پای دوچرخه

یکی دیگر از ورزش های آبدرمانی آرتروز حرکت پای دوچرخه است. در این حالت به صورت ایستاده داخل جکوزی بایستید و دست را لبه آن قرار دهید و یک پای خود را بالا ببرید و به حالت دوچرخه حرکت دهید.

استفاده از دمبل

در آبدرمانی آرتروز می توان برای نتیجه گیری سریع تر از وسایلی مانند دمبل و وزنه های تسمه ای استفاده کرد. تمرین با ابزار های سنگین قدرت عضلات را بیشتر می کند.

جکوزی در آبدرمانی آرتروز

فواید تمرینات آبدرمانی آرتروز

ورزش های مختلف آبدرمانی علاوه بر تاثیر مثبت بر آرتروز و بهبود آن بر کل بدن نیز مفید است. این تمرینات منجر به کالری سوزی می شوند. مادامی که شما از جکوزی برای آبدرمانی آرتروز استفاده می کنید استرس و اضطراب روزانه خود را نیز کاهش می دهید. تمریناتی که شما داخل جکوزی می توانید انجام دهید برای زانو بسیار مفیدند دامنه حرکت زانو و مفاصل درگیر افزایش می یابد. آزاد شدن اندورفین به تسکین عضلات دردناک کمک کرده و مثل مسکن طبیعی عمل می کند. تمرینات آبدرمانی باعث افزایش گردش خون و ضربان قلب می شود که این امر موجب ترمیم سریع و بازسازی زخم ها و آسیب های مفاصلی می شود.

نکات مهم در آبدرمانی که باید رعایت شود

  • استفاده از جکوزی برای آبدرمانی آرتروز به دلیل دمای بالا ممکن است بدن را دچار بی آبی کند به اصطلاح بدن دهیدراته شود که بسیار خطرناک است.از آنجا که دمای بالا موجب تعریق می شود بدن دچار کمبود آب می شود برای جلوگیری از این حالت باید مایعات بیشتری استفاده شود. علاوه بر آن هم زمان با تعریق املاح بدن مثل سدیم هم از بدن خارج می شود. سدیم عنصر حیاتی بدن است که عامل برقراری ارتباط الکتریکی است. دفع بیش از اندازه سدیم از بدن منجر به گرفتگی عضلات، تهوع، سرگیجه، ضعف می شود. بنابراین باید از محلول هایی که حاوی ترکیب آب و نمک هستند استفاده شود.
  • کسانی که زخم و جراحت رو باز روی بدنشان دارند ممکن است در آبدرمانی دچار عفونت زخم شوند.
  • کسانی که پوست حساس دارند در مجاورت آب داغ جکوزی ممکن است لک و جوش و قرمزی در پوستشان ایجاد شود.

موارد منع استفاده از آبدرمانی برای افراد مبتلا به آرتروز

مواردی که بیماران آرتروزی منع شدند از آبدرمانی عبارتند از:

  • افرادی که تب دارند. استفاده از جکوزی با دمای بالا برای آبدرمانی آرتروز بدن را گرم تر می کند که برای کسانی که تب دارند توصیه نمی شود.
  • افرادی که مشکل قلبی عروقی دارند. افزایش گردش خون در بدن هنگام آبدرمانی فشار بر قلب وارد می کند.
  • افرادی که دچار سرطان هستند آبدرمانی توصیه نمی شود.
  • افرادی که ام اس دارند نباید دمای بدن آنها خیلی بالا رود.این افراد با احتیاط از آبدرمانی استفاده کنند.
  • افرادی که فشار خون متغیر دارند.
  • افرادی که بی اختیاری در ادرار و مدفوع دارند از آبدرمانی آرتروز استفاده نکنند.
  • افرادی که مشکل ریوی دارند و در آب گرم احساس تنگی نفس می کنند.
  • افرادی که مشکلات پوستی و قارچ پوست دارند.
  • افرادی که نارسایی کلیه دارند.

آبدرمانی آرتروز با جکوزی

جکوزی عامل تاثیرگذار در بهبود آرتروز

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم برای آبدرمانی آرتروز حتما از پزشک مشورت گرفته شود. تشخیص نوع آرتروز و تمرین های مختص آن بیماری بسیار مهم است .در صورتی که منع آبدرمانی برای شما وجود نداشته باشد می توانید زیر نظر فیزیوتراپیست یا مربی با خیال راحت تمرینات خود را انجام دهید. اسپاها و جکوزی های مدرن که امروزه در دسترس هستند به سهولت کار آبدرمانی آرتروز را انجام می دهند. بیماران مبتلا به آرتروز می توانند تمرینات خود را نیز داخل جکوزی انجام دهند و منجربه بهبود بیماری و کاهش درد شوند.آیرال یک از بهترین تولیدکننده جکوزی خانگی در ایران است که در صورت نیاز به خرید جکوزی و اسپا برای آبدرمانی و استفاده از سایر مزایا میتوانید روی این شرکت جساب کنید.کارشناسان فروش آیرال همواره آماده پاسخ گویی و مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =