رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی

رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی

استشمام بوی نامطبوع فاضلاب برای همه آزاردهنده است. این بوی بد می تواند به صورت موقت و یا دائم از حمام و سرویس بهداشتی به مشام برسد. برای جلوگیری از بوجود آمدن بوی بد در فضای داخلی خانه راه کارهای زیادی وجود دارد. انواع شوینده ها و بوگیرهای قوی در بازار برای از بین بردن بوی بد فاضلاب یافت می شوند. اما گاهی بوی بد حمام و سرویس بهداشتی را نمی توان با شستن و استفاده از مواد معطر از بین برد و باید منشاء بوی فاضلاب را پیدا کنیم و برای رفع آن اقدام کنیم. علل مختلفی برای ایجاد بوی بد حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

علت بوی بد فاضلاب چیست؟

لوله های فاضلابی که در حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی به کار می رود در اثر جرم و آلودگی هایی که در آن رسوب می کند منجر به انتشار بوی بد می شود. رسوب آلودگی ها و یا حتی چسبیدن صابون به دیواره لوله ها می تواند باعث ایجاد بوی بد و آزار دهنده شود. هنگام استشمام بوی بد در منزل باید خیلی سریع به رفع آن اقدام کنید چون علاوه بر اینکه بسیار آزاردهنده خواهد بود بلکه می تواند شما را بیمار نیز بکند.

رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی

بعضی اوقات بوها موقت هستند و می توان با روش های ساده ای آن را رفع کرد برای مثال از سرکه و جوش شیرین می توان برای رفع بو استفاده کرد. اما گاهی نیز تعمیرات اساسی باید انجام داد تا بوی بد حمام و سرویس بهداشتی رفع شود. راههای رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی را بیان می کنیم.

استفاده از تهویه هوا برای رفع بوی بد

مسلما برای خانه هایی که سرویس بهداشتی و حمام داخل منزل قرار دارد استفاده از تهویه هوای مناسب بسیار ضروری خواهد بود. سیستم تهویه هوا با فن هایی که دارد هوای داخل سرویس را تصفیه می کند و بوی بد را از فضا خارج می کند.

شستشوی مرتب سرویس بهداشتی و حمام

یکی از مهمترین راهکار از بین بردن بوی بد حمام و سرویس بهداشتی شستشو و تمیز کردن مرتب آن است. آلودگی هایی که در حمام و سرویس بهداشتی بر روی سطوح دوش، دیوارها، لوازم سرویس بهداشتی، شیرآلات و غیره می نشیند اگر تمیز نشوند بوی بد ایجاد می کنند همچنین به دلیل وجود رطوبت در این مکان ها امکان رشد باکتری ها و قارچ ها زیاد است، بنابراین شستشو و از بین بردن کثیفی ها برای جلوگیری از بوجود آمدن بوی بد بسیار مهم است.

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای رفع بوی فاضلاب

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی بسیار موثر است. برای این منظور شما می توانید هفته ای یک بار، یک فنجان جوش شیرین را با یک لیوان سرکه سفید داخل فاضلاب بریزید و کمی صبر کنید سپس با آب سرد بشورید. با این روش می توانید از شر بوی بد توالت خلاص شوید.

تمیز کردن دوغاب بین کاشی‌

یکی از علل ایجاد بوی بد در حمام و سرویس بهداشتی تجمع جرم و کپک در دوغاب بین کاشی هاست. از بین بردن این جرم ها با تمیز کردن سطحی اتفاق نمی افتد و برای تمیز کردن آن باید حتما لکه های کپک زده و سیاه شده دوغاب را رفع کنید که این کار نیاز به تمیز کردن عمیق و اساسی سرویس بهداشتی است. شما می توانید برای تمیز کردن دوغاب بین کاشی ها از یک شی زبر مثل فرچه استفاده کنید تا تمام جرم ها را از بین ببرید.

رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از خوشبو کننده ها

برای خوشبو کردن حمام و سرویس بهداشتی، می توان از خوشبوکننده هوا یا بوگیر قوی سرویس بهداشتی استفاده کرد تا بوی بد حمام و سرویس بهداشتی را از بین ببرد. همچنین می توان از شمع های معطر برای خوشبو کردن فضا استفاده کرد. شما می توانید از انواع اسپری های خوشبو کننده یا اسانس ها با رایحه های متنوع نیز استفاده کنید. برای این منظور کافیست با زدن چند پاف از اسپری های خوشبو کننده برای چند ساعت فضا را خوشبو کنید و بوی بد را ازبین ببرید. عملکرد اسانس های خوشبوکننده نیز به این صورت است که با قرار گرفتن چوب مخصوص در شیشه اسانس، فضا معطر می شود. به این صورت که اسانس توسط چوب جذب می شود و سپس به مرور تبخیر شده و محیط را خوشبو می کند.

نظافت درب چاه و کف شوی

برای جلوگیری از بوی بد حمام و سرویس بهداشتی تمیز کردن این مکان ها بسیار مهم است. اما شاید تمیز کردن کف شوی و درب چاه خیلی مورد توجه قرار نگیرد و در این بخش ها باکتری ها رشد کنند و بوی بد را در فضا پراکنده کنند. بنابراین حتما در تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی از تمیز شدن درب چاه و کف شوها مطمئن شوید.

خالی کردن سطل زباله حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی همیشه جایی مرطوب و نم دار است. به همین خاطر قرار دادن زباله در سطل باعث رشد سریع باکتری ها و قارچ ها می شود و بوی نامطبوعی ایجاد خواهد کرد که بسیار آزاردهنده است. بنابراین با اینکه حجم زباله درون سطل های کوچک حمام و سرویس بهداشتی بسیار کم است اما در حد امکان سطل ها را خالی نگه دارید.

تمیز کردن حوله‌های حمام و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی و حمام محیطی بسته است و همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم به دلیل مرطوب بودن این مکان، مستعد رشد باکتری و قارچ نیز است. حوله های دست و صورت و حوله های حمام که مورد استفاده قرار می گیرند و خیس می شوند اگر شسته و خشک نشوند محل رشد انواع قارچ ها و باکتری ها می شوند و در نهایت بوی بدی در این فضا منتشر می کنند. برای جلوگیری از بوی بد حوله ها، حتما آنها را شسته و خشک نگه دارید و حوله های حمام را برای خشک کردن پشت در حمام آویزان نکنید.

جرم زدایی چاه فاضلاب با نوشابه

اگر کثیفی ها و آلودگی های سرویس بهداشتی و حمام کم و سطحی باشد می توان با روش های ساده که در بالا اشاره کردیم آن را برطرف کرد، اما اگر جرم و کثیفی آنقدر زیاد باشد که با این روش ها نتوان از بین برد می توان از نوشابه که یک جرم زدای قوی است استفاده کرد. نوشابه می تواند باکتری ها را از بین ببرد و جرم ها را تمیز کند. دقت کنید اگر گرفتگی لوله و چاه داشتید از یک لوله باز کن کمک بگیرید در غیر این صورت از نوشابه برای پاک سازی چاه فاضلاب می توانید استفاده کنید.

وجود اشکال در شتر گلو توالت

دلیل عمده بوی بد سرویس بهداشتی و حمام گازهای سولفید هیدروژن، آمونیاک ، دی اکسید کربن ، نیتروژن ،هیدروژن و متان هستند. برای جلوگیری از انتشار این گازها از آب در شترگلو یا همان لوله U شکل استفاده می شود. آب موجود در شتر گلو این گاز ها را درون خود حل کرده و مانع از انتشار بوی بد فاضلاب می شود. خشک شدن شتر گلو یکی از علل ایجاد بوی بد در حمام و سرویس بهداشتی است. در صورت نبود شترگلو و یا معیوب بودن آن باید با متخصین این کار تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کنند.

تجمع فضولات داخل شتر گلو

یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد در توالت جمع شدن فضولات و یا زباله ها و دستمال کاغذی در قسمت خمیده شترگلو است که به مرور باعث فاسد شدن آنها شده و بوی بدی ایجاد می کند. برای رفع آن از فلاش تانک استفاده کنید تا با فشار آب زباله ها را تخلیه کند. اگر مشکل گرفتگی شترگلو با فلاش تانک حل نشود احتمالا مسدود شده و برای رفع آن از سرویسکار باید کمک بگیرید تا با فنرهای رسوب تراش لوله را باز کنند و بوی بد فاضلاب را ازبین ببرند.

استفاده از مخمر نان و آب

از روش های خانگی موثر برای از بین بردن بوی بد حمام و سرویس بهداشتی استفاده از مخمر نان است. یک بسته مخمر نان تهیه کنید و در آب ولرم حل کنید. این ترکیب را درون لوله ریخته و یک روز صبر کنید. بعد از گذشت 24 ساعت مخمر اثر خود را می گذارد و آلودگی ها را ازبین می برد و شما می توانید داخل لوله آب بریزید و از شر بوی بد فاضلاب خلاص شوید.

رفع بوی بد حمام و سرویس بهداشتی

چرا بوی بد فاضلاب در تابستان بیشتر است؟

حتما شما هم متوجه شده اید که در فصل تابستان بوی بد فاضلاب بیشتر شنیده می شود. دلیل این اتفاق این است که باکتری ها در گرما شرایط مناسب تری برای تجزیه مواد دارند. افزایش سرعت تجزیه مواد فاضلاب توسط باکتری ها گاز های بسیار بد بویی منتشر میکند. برای جلوگیری از انتشار این گازها در محیط منزل حتما از هواکش استفاده کنید و آب بیشتری به درون چاه بریزید تا آلودگی ها را بشوید و بوی بد از بین برود.

آیا بوی بد فاضلاب برای سلامتی مضر است؟

بوی بد منتشر شده از فاضلاب ناشی از انتشار گازهای متان و سولفید هیدروژن است. این گازها علاوه بر ایجاد بوی ناخوشایند می تواند خطرناک نیز باشد. گاز متان گازی سمی است که در غلظت بالا می تواند باعث انفجار نیز بشود. همچنین این گاز می تواند منجر به خفگی و کمبود اکسیژن در فرد شود. گاز هیدروژن سولفید نیز می تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. بوی بد فاضلاب می تواند عفونت های باکتریایی ایجاد کند و هاگ های کپکی در فرد بوجود آورد که مشکلاتی از جمله آسم، خارش و سوزش پوستی ایجاد کند.

سخن پایانی

بوی بد تولید شده در حمام و سرویس بهداشتی دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد که ما در این مقاله به برخی از آنها پرداختیم و راه حل هایی برای رفع آن بیان کردیم تا از شر بوهای آزاردهنده فاضلاب خلاص شوید. شما می توانید این روش ها را امتحان کنید و اگر نتیجه نگرفتید برای پیدا کردن مشکل از متخصصین این امر کمک بگیرید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =