فرق سونا و جکوزی چیست؟

فرق سونا و جکوزی

فرق سونا و جکوزی چیست؟ سونا و جکوزی دو نام آشنایی است، که حتما تا به حال به گوش شما هم خورده است. این دو، جزء تجهیزاتی به حساب می آیند که ویژگی های درمانی و آرامش بخشی دارند. سونا و جکوزی با اینکه عملکردی مشابه در بوجود آوردن آرامش، افزایش ضربان قلب، آزادی فکر و ذهن، رفع خستگی و بسیار فواید دیگر دارند اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. برای پی بردن به تفاوت های ساختاری و عملکردی که بین سونا و جکوزی است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف سونا

قبل از پرداختن به فرق بین سونا و جکوزی، در ابتدا باید تعریف جداگانه ای از سونا و جکوزی داشته باشیم.

سونا (Sauna) یا همان گرم خانه فضایی با متراژ کم است که معمولا از جنس سنگ یا چوب ساخته شده است. این اتاق کوچک طوری طراحی می شود که بتواند گرم شدن تا دماهای بالا را تحمل کند و همچنین گرما را جذب و ساطع کند. سونا به دو صورت سونای خشک و سونای بخار قابل استفاده است. سونا با توجه به گرمایی که دارد می تواند برای بدن بسیار مفید باشد. گرمای زیاد سونا چه به صورت خشک و چه به صورت بخار، دمای بدن را بالا می برد در نتیجه منجر به عرق بدن و دفع سموم و پاکسازی پوست می شود. سونا فضایی در کنار استخرها برای بهره بردن از گرمای بالا برای استراحت، بهبود گردش خون، تمدد اعصاب و بهبود وضعیت روحی و جسمی است.

تعریف جکوزی

اگر بخواهیم تعریف کلی از جکوزی داشته باشیم باید گفت جکوزی یک وان پر از آب گرم است که به مرور مدرنیته شده و با تعبیه جت پمپ های حرفه ای بر روی آن تبدیل به وان دارای خاصیت ماساژوری و درمانی شده است. جکوزی با تجهیزاتی مانند پرتاب آب و ایجاد حباب های آب فضایی دانشین و آرامش بخشی بوجود می آورد. جکوزی خاصیت درمانی فراوانی دارد که برای استفاده راحت و آسان از این محصول، میتوان از نوع جکوزی خانگی پیش ساخته استفاده کرد. استفاده از جکوزی مزایای فراوانی دارد و همین امر دلیل گسترش استفاده از این محصول ارزشمند است.

فرق اصلی سونا و جکوزی

طبق این دو تعریفی که از سونا و جکوزی بیان کردیم مشخص شد که اولین فرق بین سونا و جکوزی این است که در سونا از آب استفاده نمی شود و تنها از گرما و از بخار برای بالا بردن دمای بدن استفاده می شود. در حالی که در جکوزی فرد تماس مستقیمی با آب دارد و  در آب غوطه ور می شود. در جکوزی دمای بدن فرد با دمای آب بالا می رود تا از فواید آن بهره ببرد. در واقع می توان گفت فرق اصلی بین سونا و جکوزی در نوع گرما و همچنین روش هایی است که با آن به آرامش جسم و روح کمک می کنند. جکوزی علاوه بر آب گرم می تواند با جت هایی که دارد بدن را ماساژ نیز بدهد. از این رو برای تسکین عضلات بدن بسیار موثر است. در حالی که سونا برای سم زدایی و بهبود گردش خون می تواند بسیار موثر باشد.

تفاوت سونا و جکوزی

همچنین از فرق های اساسی بین سونا و جکوزی این است که سونا اتاقک محصوری است که با روش های مختلف می توان آن را گرم کرد در حالی که در جکوزی فقط با آب سروکار داریم.

انواع سونا

در انواع سونا ما در آیرال سونا خشک و سونا بخار را بررسی میکنیم:

سونا خشک

در این نوع سونا از گرمای خشک استفاده می شود و رطوبت اتاق بسیار پایین است. برای تامین دما در سونای خشک از سیستم گرمایشی الکتریکی و از سنگ ها استفاده می شود. دما در این اتاق کوچک از 80 تا 130 درجه سانتی گراد قابل تغییر است. گذراندان لحظاتی در این اتاق با دمای بالایی که دارد باعث تعریق بدن می شود از این رو به بهبود گردش خون و چربی سوزی بسیار کمک می کند. سونای خشک یکی از روش های لاغری نیز به حساب می آید. از این نوع سونا می توان یک یا دوبار در هفته برای بهره گیری از فواید آن استفاده کرد.

سونا خشک

سونا بخار

در این نوع سونا بر خلاف سونای خشک، کل فضای اتاق را بخار گرم پر می کند. آب لوله کشی شده در سونای بخار در دمای 62 درجه سانتی گراد به بخار گرم تبدیل می شود و کل محیط اتاق را می پوشاند. استفاده از سونای بخار برای افرادی که مشکلات تنفسی و قلبی دارند باید با مشورت پزشک صورت گیرد زیرا میزان رطوبت و بخار بسیار بالا بوده و ممکن است برای این افراد خطرناک باشد. اما استفاده از سونای بخار برای افراد سالم می تواند به بهبود سیستم ایمنی و شادابی پوست و مو منجر شود. سونای بخار به نرم و منعطف شدن مفاصل نیز کمک می کند.

سونا بخار

فرق سونا و جکوزی از نظر دمایی

یکی از تفاوت های مهم بین سونا و جکوزی میزان دمایی است که فرد هنگام استفاده در معرض آن قرار می گیرد. سونا می تواند دمایی حدود 100 درجه سانتی گراد داشته باشد. در سونای بخار نیز، بخار حاصل شده  می تواند دمایی حدود 100 درجه داشته باشد. در حالی که در جکوزی دمای آب حداکثر بین 37 تا 40 درجه سانتی گراد باید باشد. بنابراین فرق بین سونا و جکوزی از نظر دمایی این است که اتاقک محصور سونا دمایی بسیار بالاتر از آب درون وان جکوزی دارد.  افزایش دما تا 100 درجه در سونای خشک و بخار خطری ایجاد نمی کند در حالی که دمای بالای 40 درجه در جکوزی باعث ایجاد تهوع در افراد می شود.

مدت زمان استفاده از سونا و جکوزی

از جمله فرق سونا و جکوزی مدت زمانی است که فرد می تواند در آنها وقت بگذراند. استفاده از سونا و جکوزی زمان استانداردی دارد که بیشتر از آن می تواند مشکلاتی مانند کم آبی بدن در فرد بوجود آورد. فرق بین سونا و جکوزی این است که در جکوزی می توان زمان بیشتری نسبت به سونا در آب استراحت کرد. در مورد سونا نباید بیشتر از 10 الی 20 دقیقه در اتاقک سونا قرار بگیرید زیرا گرمای زیادی که در سونا است منجر به گرما زدگی خواهد شد. اما با توجه به اینکه دمای جکوزی کمتر است و می توانید به دلخواه دما را تغییر دهید می توانید زمان بیشتری در جکوزی بمانید. البته برای افرادی که بیماری های زمینه ای دارند این تایم با نظر پزشک باید باشد.

خطرات احتمالی سونا و جکوزی

سونا و جکوزی حتی در ایجاد خطرات سلامتی و مضرات نیز با هم می توانند فرق داشته باشند. هر چند استفاده از سونا و جکوزی برای کسانی که سالم بوده و بیماری خاصی نداشته باشند کاملا بی خطر است اما سونا برای افرادی که از مشکلات خاصی برخوردار هستند و مشکلاتی اعم از تنفسی ریوی، قلبی، دیابت و صرع دارند خطرناک است. استفاده از جکوزی نیز برای کسانی که زخم های باز دارند چون در معرض آب قرار می گیرد خطرناک است و ممکن است منجر به عفونت شود.

تفاوت متریال به کار رفته در سونا و جکوزی

از جمله فرق اساسی سونا و جکوزی استفاده از متریال های کاملا متفاوت با یکدیگر است. در سونای بخار به دلیل مجاورت مداوم با بخار آب و رطوبت زیاد از مواد و متریالی برای ساخت سونا استفاده می شود که کاملا مقاوم در برابر خوردگی و دمای بالا باشد. به همین دلیل در ساخت اتاقک سونای بخار از کاشی و سرامیک استفاده می کنند.استفاده از سنگ در ساختار سونا حتی به ایجاد گرما نیز کمک می کند به این صورت که سنگ ها با جذب گرما و سپس تابش آن به گرم کردن فضای سونا کمک می کنند. در مقابل برای ساخت سونای خشک از چوب استفاده می شود چون رطوبت پایینی دارد و مشکلی برای چوب ایجاد نمی کند.

تفاوت جکوزی و سونا

متریال به کار رفته در تولید جکوزی با سونای خشک و بخار فرق دارد. جکوزی معمولا از جنس آکریلیک یا فایبرگلاس ساخته می شود که باعث می شود جکوزی وزن کمتری داشته و در عین حال مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی داشته باشد.

فرق سونا و جکوزی در فضایی که دارند؟

فضای سونا و جکوزی کاملا با هم متفاوت است. همانطور که پیش تر گفتیم جکوزی یک وان حمام است دارای تجهیزات بیشتر که می توان به صورت خانگی در حمام و یا در فضاهای باز مثل تراس آن را قرار داد. در واقع می توان گفت جکوزی محیطی بسته نیست و فضایی باز دارد. جکوزی همچنین ابعاد کوچک تری نسبت به سونا دارد. از طرفی سونا یک اتاقی است که فضای آن به صورت بسته است تا دمای سونا کاهش پیدا نکند. در داخل فضای سونا عموما چند ردیف برای نشستن افراد طراحی شده است. که افراد به صورت نشسته مدت زمان مشخصی در سونا بنشینند تا گرما تاثیر خود را بگذارد.

نکات ایمنی در استفاده از سونا

  • سونای خشک باعث افزایش خشکی پوست می شود بنابراین اگر پوست خشکی دارید از سونای بخار استفاده کنید.
  • سونای خشک در افرادی که پوست خشکی دارند باعث خارش و حساسیت های پوستی شده و چین و چروک پوست را افزایش می دهد.
  • سونا به دلیل داشتن دمای بالا، دمای بدن را به شدت افزایش می دهد و در نتیجه منجر به کاهش آب بدن می شود که اگر جایگزین نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. پس بعد از سونا حتما آب کافی مصرف کنید.
  • دمای بالای سونا برای زنان باردار خطرناک است و به جنین آسیب می زند.
  • افراد با پوست چرب برای از بین بردن چربی های اضافی از پوستشان از سونای خشک استفاده کنند.
  • به دلیل استفاده همزمان چند نفر از سونا و همچنین محیط مرطوب سونا بخار، برای جلوگیری از مشکلات قارچی و زگیل حتما از دمپایی شخصی استفاده کنید.

تفاوت سونا و وان جکوزی

تفاوت جکوزی و سونا و فوایدی که برای بدن دارند

یکی دیگر از فرق های سونا و جکوزی در تاثیر آنها بر روی بدن و فواید آن است. علاوه بر استحمام کردن با جکوزی، آبگرم جکوزی به عنوان یک ابزار درمانی نیز استفاده می شود و عملکرد اصلی آن تسکین عضلات دردناک است. استفاده مکرر از آبگرم جکوزی و ماساژ آن می تواند ماهیچه ها را شل کرده و سلامت آنها را بازگرداند. همچنین استفاده از جکوزی به تسکین و بهبود برخی از بیماری ها از جمله آرتروز و دیسک کمر کمک می کند. اما در رابطه با سونا می توان گفت که هدف از سونا حذف سموم و مواد خارجی از بدن است. با گرم کردن بدن، این مواد شیمیایی از طریق پوست با تعریق دفع می شوند. و بعد از سونا باید دوش گرفته شود تا چربی ها و مواد از روی پوست شسته شود. سونا برای پاکسازی بدن، کاهش استرس و سوزاندن کالری مناسب است.گرمای سونا می تواند خستگی را نیز کاهش دهد.

فرق جکوزی و سونا

جمع بندی

با توجه به این مطالبی که بیان شد فرق سونا و جکوزی کاملا مشخص است، برخلاف تصور بعضی ها که این دو را یکی می دانند و عملکرد سونا و جکوزی را مشابه هم می دانند. سونا و جکوزی تفاوت های زیادی با هم دارند، سونا از بخار، گرما و یا مادون قرمز برای القای تعریق در یک فضای بسته استفاده می کند، از طرف دیگر جکوزی از آب گرم هوادهی شده استفاده می کند. جکوزی وسیله ای برای لذت بردن ایمن با فرزندان و خانواده است که مزایای فراوانی دارد. آیرال تولیدکننده وان جکوزی با کیفیت در ایران است. برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت لیست قیمت محصولات با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =