فواید جکوزی برای ورزشکاران و گرفتگی عضلات

فواید جکوزی برای ورزشکاران

جکوزی وسیله ای بسیار سودمند و مفید برای ایجاد آرامش است و فواید زیادی برای بدن دارد که از جمله این فواید تاثیر مثبت آن برای ریکاوری ورزشکاران است. جکوزی به علت دارا بودن ماساژورهای قوی برای ورزشکاران بسیار مفید است. در ادامه این مقاله می خواهیم از فواید مختلف جکوزی برای ورزشکاران صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

فواید جکوزی پس از تمرین ورزشی

جکوزی با توجه به ساختاری که دارد و جت هایی که در آن تعبیه شده است و همچنین با تنظیم دمایی که دارد فواید و مزایای زیادی برای بدن دارد که از جمله آن عبارتند از:

  • ایجاد آرامش در عضلات
  • تحریک عضلات با تاثیر بر سیستم عصبی
  • جلوگیری از سفتی عضلات
  • بهبود گردش خون
  • ایجاد سلامتی عروق
  • کمک به حذف سموم بدن
  • افزایش انعطاف پذیری بدن
  • کاهش وزن با تسریع متابولیسم
  • تمرینات فیزیوتراپی
  • مناسب برای بیماران دیابتی و فشار خون بالا

رفع گرفتگی عضلات ورزشکاران با جکوزی

افرادی که ورزش می کنند به خصوص ورزش های سنگین، ممکن است دچار آسیب شوند برای مثال ممکن است این آسیب ها منجر به افزایش جریان خون، تورم و گرما در ناحیه آسیب دیده شود. جکوزی ایده بسیار خوبی برای کاهش التهاب و درد در ورزشکاران است. جکوزی حس آرامش بخشی برای ورزشکاران بعد از یک ورزش سنگین ایجاد می کند. باید توجه کنید که بلافاصله بعد از ورزش کردن که ضربان قلب بالاست نباید وارد آب خیلی سرد یا خیلی گرم شوید زیرا تعادل فشار خون را برهم میزند و ممکن است خطر خونریزی مغزی داشته باشد. بنابراین بعد از ورزش کردن حدود 15 دقیقه صبر کنید تا ضربان قلب به حالت نرمال در آید سپس وارد جکوزی شوید و از آب تنی توام با ماساژ لذت ببرید. استفاده از جکوزی برای ورزشکاران بعد از ورزش کردن یکی از راه های سفت کردن و رشد عضلات می تواند باشد.

فواید وان جکوزی برای ورزشکاران

تعادل فشار خون بعد از ورزش سنگین توسط جکوزی

یکی از مزیت های استفاده از جکوزی بعد از ورزش تنظیم فشار خون است. بهتر است بعد از یک ورزش سنگین، جکوزی را از آب سرد پر کنید و به مرور دما را بالا ببرید. این کار به تعادل فشار خون کمک می کند و در نهایت احساس آرامش ایجاد می کند.

استفاده از جکوزی برای گرم کردن ورزشکاران

از  جمله مشکلاتی که برای ورزشکاران هنگام تمرین کردن پیش می آید، آسیب هایی است که حین تمرین به دلیل گرم نکردن بدن قبل از شروع ورزش اتفاق می افتد. گرم کردن با حرکات کششی به خصوص برای بدنسازان و دوندگان بسیار مهم است زیرا باید عضلات و تاندون آنها گرم شود تا آسیب نبینند. یکی از راه های گرم کردن قبل از تمرین استفاده از جکوزی است. جکوزی باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و جریان خون را به اندام ها افزایش می دهد در نتیجه تنش عضلات کاهش می یابد. علاوه بر آب تنی در جکوزی می توان با انجام حرکات کششی داخل وان، آماده سازی ماهیچه ها را برای ورزش های سنگین و وزنه های بالا فراهم کرد. یکی دیگر از فواید استفاده از جکوزی برای گرم کردن قبل از تمرین، ایجاد حس شادابی و جنبشی است که شروع یک روز ورزشی پر انرژی را فراهم می کند.

ماساژ بدن ورزشکاران توسط جکوزی

از جمله فواید جکوزی برای ورزشکاران، ماساژ کامل بدن است. انجام ورزش های سنگین و بدنسازی ممکن است باعث درد در عضلات، کوفتگی و گرفتگی عضلات شود، دوش گرفتن با آب گرم همراه با ماساژ، یکی از راه هایی است که برای تسکین درد عضلات انجام می شود. جکوزی از جمله تجهیزات مدرن است که می تواند با ایجاد محیطی با دمای بالا و همچنین با داشتن سیستم آب تحت فشار، اثر ماساژ، تسریع گردش خون و آرامش بدن را به همراه داشته باشد. ورزشکاران برای تسکین درد و گرفتگی عضلات خود می توانند از جکوزی استفاده کنند تا اثرات مطلوب آن را مشاهده کنند.

بدن انعطاف پذیرتر و سالم تر با جکوزی

یکی دیگر از فواید جکوزی برای کسانی که ورزشکار هستند، داشتن بدنی انعطاف پذیرتر و سالم تر است. جکوزی در مدت زمان اندک می تواند بر انقباضات ماهیچه ها و سیستم گردش خون تاثیر بگذارد. از آنجا که آب در جکوزی با فشار بالا به بدن برخورد می کند، انقباضات عضلانی را بهبود می بخشد و بدن انعطاف پذیری بهتری خواهد داشت. در واقع جکوزی انعطاف پذیری بدن را افزایش داده و به ورزشکاران کمک می کند در حین انجام ورزش راحت تر حرکت کنند .همچنین برای داشتن بدنی سالم تر ورزشکاران نیاز به خواب راحت تری دارند. استفاده از جکوزی قبل از خوابیدن می تواند استرس و اضطراب روز را از بین ببرد و با ایجاد آرامش در بدن، خواب راحت تری برای فرد بوجود آورد و در نتیجه بدن سالم تر باقی می ماند.

ایجاد آرامش روحی در ورزشکاران

از مزیت های دیگر جکوزی که در ورزشکاران ایجاد می شود آرامش روحی و روانی است. فعالیت ورزشی سنگین در طول روز ، استرس و مشغله زیاد در پایان روز خستگی و افکار منفی در فرد بوجود می آورد که برای از بین بردن آن استفاده از جکوزی یکی از بهترین راهکارها است. غوطه ور شدن در وان پر از آب گرم در جکوزی، تمام استرس ها و فکرهای منفی را از بین می برد و شادابی و حس خوب را بوجود می آورد و خستگی های حاصل از کار و ورزش را خنثی می کند.

سم زدایی پوست و جلوگیری از بیماری پوستی ورزشکارها

ورزشکاران به علت انجام فعالیت های ورزشی سنگین مدام در حال عرق کردن هستند. همچنین افرادی که در باشگاه ورزش می کنند در معرض انواع باکتری ها هستند که برای سلامتی پوست بسیار مضر است. از جمله فواید جکوزی برای ورزشکاران سم زدایی پوست و از بین بردن میکروب ها از سطح پوست است. آبگرم جکوزی یکی از راهکارهای سلامتی و زیبایی برای پاکسازی پوست به حساب می آید. جکوزی باعث عرق کردن بدن شده و باکتری ها را از لایه اپیدرمی پوست پاکسازی می کند. جکوزی با این کار باعث سم زدایی پوست می شود.

کاهش وزن از فواید جکوزی برای ورزشکاران

از اهداف ورزشکاران رسیدن به تناسب اندام است. بسیاری از ورزشکاران به خصوص بانوان همیشه به دنبال کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل هستند. اگر همراه ورزش کردن از جکوزی هم استفاده شود به مرور باعث کاهش وزن خواهد شد. جکوزی با افزایش تعریق و سرعت متابولیسم به تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. جکوزی باعث سوزاندن کالری می شود و در دراز مدت به همراه ورزش کردن به کاهش وزن منجر می شود.

پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر مقاله آیا جکوزی باعث لاغری میشود؟ را مطالعه کنید.

 از بین بردن التهاب بدن با جکوزی

همانطور که پیش تر گفتیم استفاده از جکوزی تغییراتی در بدن بوجود می آورد و دمای بدن، گردش خون و میزان متابولیسم را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی از سالن های بدنسازی معتبر نیز جکوزی تعبیه شده است که برای کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها بسیار استفاده می شود. جکوزی برای بهبود بازیابی بعد از تمرین توصیه می شود. بهتر است بعد از تمرین ورزشی از حرکات کششی برای سرد کردن بدن استفاده شود تا ماهیچه ها خنک شوند. سپس از جکوزی برای ریکاوری عضلات استفاده شود. استفاده از جکوزی بعد از تمرین از آسیب دیدگی بافت الاستیک بدن جلوگیری کرده و به عضلات کمک می کند تا خود را بازسازی کنند. التهاب عضلات بعد از ورزش کردن با استفاده از جکوزی کاهش پیدا می کند. شما می توانید برای تاثیر بیشتر، ابتدا با  آب سرد دوش بگیرید سپس وارد جکوزی شوید تا با تحریک جریان خون التهاب و درد عضلات بعد از ورزش را از بین ببرید.

اهمیت جکوزی برای ورزشکاران در بهبود سلامت مغز

ورزش کردن برای سلامتی جسم و روح بسیار مفید است در کنار این استفاده از جکوزی برای ورزشکاران می تواند به آرامش، کاهش استرس و بهبود سلامت مغزی کمک کند. زمانی که بدن فرد تحت فشار آب و گرمای زیاد جکوزی قرار دارد ضربان قلبش بالا می رود و منجر به ترشح اندروفین می شود. ترشح اندروفین مانند مسکن برای بدن عمل می کند. علاوه بر آن افزایش گردش خون در بدن باعث می شود اکسیژن رسانی در سراسر بدن به خوبی انجام شود و به تبع آن سلول های فرسوده به خوبی جایگزین شوند. طبق مطالعات انجام شده کسانی که چند بار در هفته به مدت 15 دقیقه ، از جکوزی آبگرم و سونا استفاده می کنند کمتر دچار آلزایمر و زوال عقل می شوند.

نکات مهم استفاده از جکوزی در باشگاه

وجود جکوزی در باشگاه ها یک حسن به حساب می آید که در ریکاوری بعد تمرین به ورزشکار کمک می کند. اما ورزشکاران در استفاده از جکوزی باید به نکاتی توجه کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. از جمله این نکات عبارتند از :

  • از آنجا که باشگاه محیطی عمومی است، دقت کنید تا وان تمیز باشد و در نگهداری و نظافت آن دقت می شود. بهتر است بدانید نگهداری نامناسب از جکوزی منجر به عفونت های خطرناک پوستی می شود. داشتن یک وان جکوزی خانگی پیشنهاد ما برای همه است.
  • اگر هنگام استفاده از جکوزی دچار تنگی نفس شدید بلافاصله از جکوزی خارج شوید.
  • اگر دچار سبکی سر، سرگیجه و یا تهوع بعد از استفاده از جکوزی شدید و یا پوست بدنتان خیلی قرمز شد، از جکوزی خارج شوید.
  • در استفاده از جکوزی از آب خیلی داغ استفاده نکنید. اگر دمای جکوزی را خیلی بالا ببرید بیشتر عرق خواهید کرد و آب زیادی از دست خواهید داد در نتیجه ممکن است بدنتان هیدراته شود. در این حالت باید آب بیشتری مصرف کنید.
  • توجه داشته باشید که در دماهای بالا زمان استفاده از جکوزی حدود 10 الی 15 دقیقه است.
  • بعد از استفاده از جکوزی آب گرم، وارد آب سرد نشوید چون ممکن است باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

جکوزی گزینه ایده آل برای ورزش کاران

استفاده صحیح و به جا از جکوزی می تواند فواید زیادی برای ورزشکاران داشته باشد که علاوه بر حمام کردن می تواند در جهت کمک به فعالیت های ورزشی نیز عمل کند. برای رسیدن به نتایج خوب از ورزش کردن، تنها ورزش کردن کافی نیست بلکه ریکاوری بعد از تمرین نیز به همان اندازه اهمیت دارد. خیلی از افراد به این موضوع اهمیت نمی دهند و در نهایت دچار آسیب دیدگی شده و یا نتیجه مطلوبی از ورزش کردن به دست نمی آورند. جکوزی از جمله تجهیزاتی است که هم برای گرم کردن و هم برای ریکاوری بسیار کمک کننده است. شما می توانید با استفاده از جکوزی به رشد عضلات کمک کنید و با ریکاوری به بهبود عضلات و کاهش التهاب و درد کمک کنید.

وان جکوزی ورزشکاران

ورزشکاران چه نوع وان جکوزی باید تهیه کنند؟

در صورتی که در باشگاه یا مراکز عمومی قصد استفاده از وان جکوزی را دارید بهتر است از جکوزی به جای وان ساده استفاده کنید چرا که جت های آن عمل ماساژ و ریکاوری را بهتر انجام می دهند. گزینه ایده آل و پیشنهادی ما استفاده از وان حمام یا جکوزی خانگی اختصاصی در منزل خودتان است. شما با تهیه وان یا جکوزی خانگی پیش ساخته میتوانید از مزایای فراوان آن به راحتی استفاده کنید. برای نصب و استفاده از وان جکوزی پیش ساخته هیچ نیازی به کندن یا خراب کردن محیط منزل و حمام نیست و در سریعترین زمان میتوانید صاحب وان جکوزی شوید و پس از ورزش و تمرین به راحتی از آن استفاده کنید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =