زیر دوشی چیست؟بررسی کاربرد،انواع و مزایا

زیر دوشی چیست؟

زیر دوشی یکی از المان هایی است که با توجه به تغییراتی که در طراحی داخلی حمام های امروزی به وجود آمده است، به این بخش از حمام منزل اضافه شده است. وان حمام، جکوزی، کابین دوش، شلف و تجهیزات مختلف دکوراتیو از دیگر آیتم های اضافه شده به حمام های مدرن است. زیر دوشی یک وسیله تجملی و غیر قابل استفاده نیست، بلکه با استفاده از زیر دوشی مشکل تجمع آب در کف حمام و نفوذ رطوبت به اطراف دوش را نخواهید داشت. در ادامه این مطلب از آیرال به پرسش زیر دوشی چیست پاسخ می‌دهیم و به کاربردها، مزایا و معایب آن می‌پردازیم و هر یک را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زیر دوشی چیست؟

زیردوشی چیست؟ زیردوشی صفحه ای صاف و اغلب به رنگ سفید است که جداگانه زیر دوش یا کابین دوش نصب شده و با پوشش سطح پایینی ابزارها و تجهیزات حمام، از انتقال آب به سایر قسمت‌های حمام و سرویس بهداشتی جلوگیری می‌کند. زیر دوشی بیشتر درون کابین دوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و اندازه آن به اندازه کابین دوش شما بستگی دارد. در صورت استفاده از زیر دوشی نیازی به ایجاد سنگ لبه در اطراف کابین دوش نمی باشد. با ثبت سفارش و خرید کابین دوش آیرال، مشاوره لازم برای نصب زیردوشی مناسب به شما عزیزان داده می شود.

به قیمت خرید کن!
خرید بدون واسطه پارتیشن و کابین دوش حمام با امکان ساخت در ابعاد سفارشی...
ارزانترین قیمت

زیردوشی ثابت چیست؟

زیردوشی ثابت در هنگام ساخت یا بازسازی حمام به شکل ثابت بر روی کاشی ها و کف حمام نصب می‌شود. زیردوشی ثابت که اغلب دارای طرح مستطیلی است، زیر دوش نصب می شود و بعد از نصب دیگر امکان تغییر و جا به جایی آن را ندارید. بنابراین بهتر است پیش از نصب زیر دوشی ثابت در مورد مکان نصب آن اطمینان حاصل کنید.

زیر دوشی متحرک چیست؟

زیر دوشی متحرک به راحتی توسط فرد قابل انتقال و جا به جایی است. زیر دوشی متحرک را به راحتی می توانید در فضای داخلی کابین دوش جا به جا کنید و برای تمیز کردن بهتر زیر دوش و کابین دوش از این خاصیت زیر دوشی متحرک بهره ببرید.

انواع زیردوشی از لحاظ نحوه نصب

انواع زیردوشی با توجه به کاربردهای مختلف آن و شکل نصب آن‌ها که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، متفاوت است.

زیردوشی روکار چیست؟

زیر دوشی روکار با یک لبه برآمده بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است و باعث می شود آب حاصل از دوش گرفتن در داخل حمام جاری نشود. هنگامی که می خواهید دکوراسیون حمام خود را تغییر بدهید، ولی به کاشی ها و سرامیک ها هیج آسیبی وارد نشود، می توانید از زیر دوشی روکار استفاده کنید. زیر دوشی روکار هم به صورت ثابت و هم به صورت متحرک قابل نصب است.

زیردوشی توکار چیست؟

زیردوشی توکار در شیب ملایمی پایین‌تر از سطح حمام قرار می‌گیرد و در صورت تجمع آب در زیر دوش، آب به دیگر نقاط حمام نفوذ نمی کند. برای نصب زیردوشی توکار باید پیش از اتمام مراحل ساخت حمام و کابین دوش اقدام نمایید. درزیر دوشی توکار با ویژگی بدون لبه بودن، کودکان و افراد مسن خطراتی مانند گیر کردن پا به لبه زیر دوشی را نخواهند داشت.

زیردوشی توکار

انواع جنس زیر دوشی

جنس زیر دوشی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید زیر دوشی است. انتخاب جنس زیر دوشی با توجه به سلیقه مشتری و انتظاری که از محصول دارد بستگی دارد. متداول‌ترین زیر دوشی‌های موجود در بازار عبارتند از:

  • زیر دوشی فایبرگلاس
  • زیر دوشی لعابی
  • زیر دوشی چینی
  • زیر دوشی پلاستیکی
  • زیر دوشی طرح سنگ

زیر دوشی فایبرگلاس

زیر دوشی فایبر گلاس از ترکیب مواد کامپوزیتی و فایبرگلاس ساخته شده و یکی از پرطرفدارترین زیر دوشی ها می باشد. تنوع رنگ، اندازه و مقاومت بالا از ویژگی های بارز زیر دوشی فایبر گلاس است. زیر دوشی فایبرگلاس بسیار سبک می باشد و بعنوان زیر دوشی روکار و یا متحرک بهترین گزینه است.

زیر دوشی لعابی

زیر دوشی لعابی به دلیل ترکیب با فلز و ورقه ی فولادی از استحکام بالایی برخوردار است. با توجه به این ویژگی،  زیر دوشی لعابی از نفوذ رطوبت به داخل فلز جلوگیری می کند. مهمترین مزیت زیر دوشی لعابی، نداشتن انعطاف و مقاومت بالای آن در برابر شکستگی است و از معایب این مدل می توان به مسئله ی خوردگی به مرور زمان و پس از شکسته شدن لایه لعابی اشاره کرد.

زیر دوشی چینی

زیر دوشی چینی با توجه به اینکه از سرامیک چینی ساخته شده است، نسبت به سایر جنس ها از وزن و قیمت بالایی برخوردار است. زیر دوشی چینی دارای لعاب یکدست و محکمی می باشد. اگر قصد خرید زیر دوشی چینی را دارید با توجه به احتمال شکستگی آن، بهتر است به صورت زیر دوشی توکار یا ثابت نصب شود.

زیر دوشی پلاستیکی

زیر دوشی پلاستیکی همانطور که از نامش مشخص است، از جنس پلاستیک می باشد. با توجه به جنس به کار رفته کاملا سبک و منعطف است. زیر دوشی پلاستیکی را به راحتی می توانید جا به جا کنید و در فواصل زمانی مشخص آن را تعویض کنید. زیر دوشی پلاستیکی بسیار ارزان قیمت بوده و استفاده از آن راحت می باشد. زیر دوشی پلاستیکی تمام مزایا و معایب جنس پلاستیک را دارد، با این حال طرفداران زیادی ندارد.

زیر دوشی طرح سنگ

در ساخت زیر دوشی طرح سنگ از مواد کامپوزیتی و پلیمری استفاده شده است. کسانی که علاقمند به استفاده از طرح های طبیعی در دکوراسیون خود هستند، می توانند ازاین زیر دوشی استفاده کنند. استحکام این مدل همانند سنگ طبیعی است. کیفیت بالای این صفحه مانع از شکستن یا آسیب آن برای مدتی بسیار طولانی می‌شود.  بنابراین سال ها بدون نگرانی می توانید از آن استفاده کنید.

زیر دوشی طرح سنگ

زیر دوشی طرح سنگ نسبت به مدل چینی، از وزن و قیمت پایین تری برخوردار است و از نظر اهمیت زیبایی شناختی، علی‌الخصوص در حمام‌های مدرن امروزی بی نظیر می باشد.

مزایای نصب زیر دوشی در حمام چیست؟

حال که می‌دانید زیر دوشی چیست و چه انواعی دارد، بهتر است ببینیم که استفاده از زیر دوشی چه مزایای می تواند داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت مزایای زیر دوشی بیشتر از معایب آن است.

  • نصب زیر دوشی  مانع از انتقال رطوبت و آب به قسمت‌های دیگر می شود.
  • افزایش بهداشت و شرایط بهداشتی در داخل حمام ایجاد می شود.
  •  زیر دوشی به دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی زیبایی خاصی می‌بخشد.
  • لایه رویی زیردوشی از جنس آنتی باکتریال است و مانع از تجمع و فعالیت باکتری‌ها می شود.
  • با توجه به تنوع رنگی زیر دوشی های  موجود در بازار می توانید دکوراسیون دلخواه خود را ایجاد کنید.
  •  گوناگونی انواع مدل‌های زیر دوشی از جمله گرد، چند ضلعی، مربعی و غیره شما را به فضای حمام دلخواهتان نزدیک‌تر می‌کند.
  • زیر دوشی‌ها به نوعی طراحی می‌شوند که سر خوردن در داخل کابین را کاهش می‌دهند، بنابراین می‌تواند برای افراد سالخورده و کودکان ایمنی بیشتری داشته باشد.

راهنمای خرید زیر دوشی مناسب

برای خرید زیر دوشی مناسب، باید چندین فاکتور را مد نظر قرار داد. بهتر است پیش از اقدام به خرید‌، ویژگی‌های کاربردی زیر دوشی مورد نظرتان را بشناسید و آن را بررسی کنید. ویژگی‌های یک زیر دوشی خوب شامل موارد زیر است:

همینطور برای انتخاب صحیح کابین دوش میتوانید راهنمای خرید کابین دوش را مطالعه کنید.

مقاومت زیر دوشی

زیر دوشی یکی از اجزای مهم کابین دوش است و اهمیت آن به این دلیل است که باید جنسی مقاوم در برابر وزن انسان داشته باشد و دچار انحنا و شکستگی نشود. مواد اولیه آن باید تمام اکریلیک یا آنتی باکتریال باشد تا به مرور زمان تغییر رنگ ندهد.

زیر دوشی چیه

یک زیر دوشی غیر مقاوم در حمام خیس، خطرات ایمنی بسیاری برای مصرف کننده گان به همراه دارد. حتما از مقاومت زیر دوشی نسبت به ترک و شکستگی و تحمل وزن اطمینان حاصل کنید.

زیر دوشی با سیستم انتقال آب مناسب

تقریبا تمام برندهای زیر دوشی موجود در بازار این اصل را رعایت می‌کنند، اما بهتر است در مورد شیب مناسبی که برای هدایت آب به سمت لوله فاضلاب در نظر گرفته شده است، اطمینان حاصل کنید.

زیر دوشی ضد پوسیدگی

زیر دوشی فارغ از وضعیت آب و هوای محل اقامت شما باید از جنس مقاوم در برابر پوسیدگی انتخاب شود. با انتخاب یک زیر دوشی ضد آب، خیالتان از بابت پوسیدگی، زنگ زدگی و لک‌های ناشی از آب بر بدنه زیر دوشی راحت خواهد بود.

توجه به ابعاد زیر دوشی

زیر دوشی های متنوعی با توجه به ابعاد در بازار موجود می باشد. با توجه به اینکه زیر دوشی اکثرا در کابین دوش استفاده می شود و اندازه زیر دوشی به اندازه و ابعاد کابین دوش و اندازه پنل دوش بستگی دارد، اما طراحان با توجه به سبک دکوراسیون استفاده شده در حمام، ابعاد متفاوتی از آنها را در نظر گرفته اند. ابعاد زیر دوشی باید با دور دوشی هماهنگ باشد تا بتواند آب را به درستی به سمت خروجی هدایت کند.

هماهنگی مدل زیر دوشی با فضای حمام شما

بسته به اینکه کدام کابین دوش را انتخاب می کنید به یک زیر دوشی به همان شکل نیاز دارید. همان‌طور که اشاره شد تنوع شکل و مدل زیر دوشی‌ها، دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد؛ زیر دوشی ها اکثرا به شکل مربع و مستطیل هستند ولی به صورت مثلثی و برخی نیز به صورت نیم دایره و گرد یا چند ضلعی نیز ساخته می‌شوند.

زیر دوشی با قیمت مناسب

زیردوشی مانند هر کالای دیگری در بازار قیمت‌های متنوعی دارد. زیر دوشی های لوکس از قیمت های فوق العاده بالایی برخوردارند.  تمام نکات مورد نظر برای اشتباه نکردن در مورد خرید یک زیر دوشی را به کار بگیرید تا اگر هزینه زیادی برای خرید آن پرداخت کردید، مجبور به تعویض و یا حتی تخریب آن برای فضاسازی نشوید.

زیر دوشی پارتیشن

قیمت زیر دوشی به عوامل مختلفی مانند جنس، لایه، رنگ و طرح آنها بستگی دارد. برای مثال زیر دوشی‌ سرامیکی از قیمت بالاتری در بازار برخوردار است و معمولاً طراحان دکوراسیون و افراد صاحب خانه تمایل بیشتری به استفاده از آنها دارند. زیر دوشی‌ فلزی به خاطر داشتن استحکام بالا و طول عمر بیشتر، بعد از زیر دوشی سرامیکی از نظر قیمتی قرار می‌گیرند. زیر دوشی‌ پلاستیکی به خاطر جنس و این که عمدتاً به صورت متحرک استفاده می‌شود، ارزان‌ترین مدل محسوب می‌شود. اگر به دنبال زیر دوشی قیمت مناسب در کنار کیفیت و دوام بالا هستید، زیر دوشی فایبر گلاس گزینه مناسبی هستند.

نصب زیر دوشی چگونه است؟

نصب زیر دوشی بسیار آسان است، اما بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. اگر افراد نابلد برای نصب آن اقدام کنند، احتمال  شکستن یا آسیب به زیر دوشی  وجود دارد. یک متخصص می‌تواند به راحتی و در کمتر از نیم ساعت این صفحه را در حمام شما نصب کند.

کاربرد زیر دوشی در کابین دوش

در صورتی که حمام شما دارای  سرویس دستشویی یا سرویس میز آرایش باشد، پس از دوش گرفتن به علت خیس بودن محیط داخلی حمام، از این فضاهای داخلی نمی‌توانید استفاده کنید. استفاده از زیر دوشی و کابین دوش باعث افزایش امکان استفاده از محیط حمام می‌شود، زیرا آب جاری فقط در قسمت کابین دوش وجود خواهد داشت. استفاده از زیردوشی در جنس‌ها و طرح‌های مختلف به زیبایی کابین دوش و دکوراسیون حمام شما می افزاید.

اگر فرزند خردسال دارید یا از افراد سالمند نگهداری میکنید و هنگام استحمام آنها، از لیز خوردن و افتادن آنها می ترسید، جهت جلوگیری از این اتفاقات از زیردوشی در کابین دوش استفاده کنید؛ زیرا این وسیله به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که تمام آبی که در هنگام دوش گرفتن استفاده میشود، فقط در سطح زیر دوشی جاری خواهد بود. در اثر ریختن و پاشیدن آب بر روی سطح آن لغزنده نمی‌شود و از پاشیده شدن روی سطوح دیگر جلوگیری می کند.

جهت آشنایی بیشتر با کابین دوش، مقاله کابین دوش چیست؟ آیرال را مطالعه نمایید. اگر سوالی در مورد انتخاب زیردوشی و کابین دوش شیشه ای و وان جکوزی داشتید، کارشناسان آیرال می توانند با ارائه مشاوره مناسب و رایگان به شما کمک کنند. آیرال تولید کننده وان، جکوزی و پارتیشن بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیاست.

زیر دوشی کابین دوش

در هر صورت امیدواریم که در انتهای مطلب پاسخ سوال زیر دوشی چیست را به دست آورده باشید و کاربرد زیر دوشی را متوجه شده باشید. نظر شما درباره این محصول چیست؟ آیا تجربه استفاده از آن را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یک =