نکات ایمنی استفاده از جکوزی

نکات ایمنی جکوزی

رعایت نکات ایمنی جکوزی برای تمامی افرادی که از این محصول استفاده میکنند ضروری است. استفاده از جکوزی حمام برای انسان از فواید بسیاری برخوردار است. علاوه بر استراحت و آب تنی در جکوزی، می توان از جنبه آب گرم درمانی جکوزی نیز استفاده های بسیاری برد. اما در این بین باید به نکات ایمنی جکوزی نیز توجه شود. استفاده از جکوزی با تمام مزایای منحصر به فردی که برای افراد دارد، نیاز به رعایت برخی از نکات ایمنی است که با رعایت صحیح آن ها می توان به طور کامل از فواید این محصول شگفت انگیز بهره مند شد.

بررسی نکات ایمنی جکوزی

هنگام استفاده از جکوزی باید برخی از نکات مهم را رعایت کنید تا مشکلی برای سلامت شما پیش نیاید. استفاده از جکوزی بسیار آسان است و تقریبا تمامی افراد میتوانند از این وسیله ارزشمند استفاده کنند. اما برخی از افراد با احتیاط یا شاید با تجویز پزشک می توانند از جکوزی استفاده کنند. در ادامه به بررسی مهم ترین نکات ایمنی جکوزی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

  • در دوران بارداری با احتیاط از جکوزی استفاده کنید
  • قبل از استفاده از جکوزی از نوشیدن الکل خودداری کنید
  • بیش از حد در جکوزی نمانید
  • از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید
  • از کودکان خود هنگام استفاده از جکوزی مراقبت کنید
  • قبل از آب تنی در جکوزی دوش بگیرید
  • آب و بدنه وان جکوزی را مرتبا تمیز کنید
  • تجهیزات جکوزی را مرتبا چک کنید
  • هنگام استفاده از جکوزی موهای خود را ببندید

در دوران بارداری با احتیاط از جکوزی استفاده کنید

استفاده از جکوزی برای کاهش استرس، کاهش انقباض های عضلانی، کنترل استرس و حتی زایمان طبیعی و بدون درد نیز بسیار مفید است. همانطور که در قسمت بالاتر به آن اشاره شد، دمای استاندارد برای جکوزی 38 تا 42 درجه سانتی گراد است. طبق تحقیقات انجام شده نیز دمای مناسب برای خانم های باردار کمتر از 39 درجه سانتی گراد است. بنابراین خانم های بارداری که قصد دارند از جکوزی استفاده کنند، باید به این نکته نهایت دقت و توجه را داشته باشند و نهایتا تا 10 دقیقه در وان آب گرم جکوزی به آب تنی بپردازند. توصیه می شود قبل استفاده از جکوزی در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید و تحت نظر یک متخصص از جکوزی استفاده کنید.

مزایا و خطرات جکوزی در بارداری و حاملگی

قبل از استفاده از جکوزی از نوشیدن الکل خودداری کنید

عمدتا دمای جکوزی زیاد است و تا 41 درجه نیز می رسد. پس اکیدا قبل از آب تنی در جکوزی، از نوشیدن هر گونه نوشیدنی های الکلی و مصرف مواد مخدر پرهیز کنید. استفاده از الکل و مواد مخدر موجب می شود تا دمای بدن فرد به طور غیر معمولی بالا تر رود و تعریق بدن افزایش یابد. همچنین از عوارض استفاده الکل سرگیجه و تهوع است. حال اگر فردی با چنین شرایطی وارد آب گرم جکوزی شود، به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فرد علاوه بر دمای بالای بدن خود تحت اثیر نوشیدن الکل، هنگامی که در آب گرم جکوزی با دمای بالای 37 درجه قرار بگیرد موجب می شود تا دمای بدنش فراتر از تصور بالا رود، سرگیجه و تهوع افزایش یابد و تبش قلب نیز بالا رود. در نهایت فرد از حال رفته و هوشیاری خود را از دست خواهد داد. پس اگر می خواهید از فواید جکوزی خانگی خود بهره مند شوید، لطفا از چند ساعت قبل از مصرف الکل خود داری کنید.

نوشیدن الکل در جکوزی

بیش از حد در جکوزی نمانید

آب تنی در آب گرم جکوزی به خصوص در فصول سرد سال می تواند بسیار لذت بخش باشد، تا حدی که شاید دلتان نخواهد حداقل تا یک ساعت از جکوزی بیرون بیایید. اما یکی از نکات ایمنی جکوزی توجه به مدت زمان استفاده از جکوزی است. ماندن طولانی مدت در آب گرم جکوزی موجب سرگیجه، تهوع و کاهش هوشیاری می شود. پس اگر می خواهید از فواید آب گرم جکوزی بهره مند شوید به جای این که یک باره به مدت 1 ساعت در جکوزی بمانید، بهتر است برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در هفته 3 بار از جکوزی استفاده کنید و هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه در وان جکوزی باقی بمانید.

 

از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید

از دیگر نکات ایمنی جکوزی این است که، هنگامی که داخل وان آب گرم جکوزی هستید به هیچ عنوان از تلفن همراه و وسایل الکتریکی استفاده نکنید. زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید و یا وسایل برقی شما دچار سوختگی شود.

از کودکان خود هنگام استفاده از جکوزی مراقبت کنید

استفاده کودکان از وان جکوزی هنگامی که زیر 5 سال سن دارند، ممنوع است. زیرا سیستم ایمنی بدن کودکان زیر 5 سال آنقدر قوی نیست که بتواند در دمای بالای 38 درجه مقاومت کند و خیلی زود دچار گرما زدگی و از دست دادن هوشیاری می شوند. اما اگر کودک شما بیشتر از 5 سال سن دارد و می خواهید کودکتان از جکوزی استفاده کند، باید نکات ایمنی جکوزی را در نظر بگیرید و تحت نظارت خود اجازه دهید تا کودک شما تنها 10 دقیقه در وان جکوزی با دمای پایین تر از 39 درجه بازی کنند. همچنین می توانید برای احتیاط بیشتر از وان مخصوص کودکان استفاده کنید تا هم فرزند شما به بازی و تفریح  در آب گرم وان جکوزی بپردازند و هم از خطرات احتمالی مانند کشیده شدن مو و دست هایشان به داخل دریچه های مکنده جکوزی دور بمانند.

استفاده کودکان از جکوزی

قبل از آب تنی در جکوزی دوش بگیرید

یکی دیگر از نکات ایمنی جکوزی این است که قبل از شنا و آب تنی در جکوزی بهتر است دوش بگیرید و بدن خود را شست و شو دهید. بدن شما در طی روز تعریق می کند و آلودگی ها تحت تاثیر هوای آلوده و گرد و خاک روی پوست شما قرار می گیرد. اگر بدون حمام کردن وارد وان آب گرم جکوزی شوید. بدن شما با همان آلودگی ها در آب گرم جکوزی غوطه ور می شود و تعریق می کند و گرما موجب تکثیر آلودگی و میکروب ها می شود. اما اگر قبل استفاده از جکوزی استحمام کنید و بدن خود را با صابون و شامپو خوب شست و شو دهید بدن شما از میکروب و آلودکی پاک می شود و آماده استفاده از آب گرم جکوزی می شود.

آب و بدنه وان جکوزی را مرتبا تمیز کنید

از مهم ترین نکات ایمنی جکوزی تمیز کردن آب وان جکوزی بعد از هر بار استفاده است. درست است که جکوزی دارای تجهیزاتی همچون تصفیه خود کار آب، فیلتر تصفیه آب و دستگاه کلر زن است. اما دقت داشته باشید این فیلتر ها و سیستم تصفیه همان آب را به طور مداوم تصفیه کرده و مجددا به داخل وان جکوزی پمپاژ می کند و فقط برای همان مدت زمان استفاده مفید است تا آلودگی ها جذب پوست شما نشوند. اما نمی توان این را دلیلی موجه برای عوض نکردن آب جکوزی دانست. شما حتما باید بعد از هر بار استفاده آب وان جکوزی را تخلیه کنید و بدنه وان را اصولی تمیز و ضد عفونی کنید. تمیز نکردن آب و بدنه وان جکوزی موجب عوارض بسیاری همچون عفونت های پوستی و عفونت های زنانه می شود. پس اگر نمی خواهید مبتلا به چنین مشکلاتی شوید حتما به بهداشت وان جکوزی خود اهمیت دهید.

تجهیزات جکوزی را مرتبا چک کنید

چک کردن تجهیزات جکوزی همچون موتور جکوزی، فیلتر های جکوزی و… از نکات ایمنی جکوزی است. حتما هر چند وقت یک بار به طور دقیقی تمام قسمت های جکوزی را چک کنید و در صورت نیاز قطعات خراب شده را تعویض کنید. مراقبت از جکوزی خانگی طول عمر محصول را افزایش داده و موجب بالا تر رفتن سطح عملکرد و کیفیت جکوزی می شود. برای مثال لازم است هر چند ماه یک بار فیلتر های جکوزی را تعویض کنید تا آب جکوزی به خوبی تصفیه شود.

هنگام استفاده از جکوزی موهای خود را ببندید

یکی دیگر از نکات ایمنی جکوزی این است که، اگر موی بلندی دارید حتما آن را ببندید. زیرا در بدنه وان جکوزی دریچه های مکنده ای تعبیه شده است که آب وان را با قدرت به سمت خود می کشد. اگر دسته ای از موی شما در جهت این دریچه ها قرار گیرد، داخل پروانه های مکنده گیر خواهد کرد و خطرات بسیاری به همراه دارد.

چه کسانی نمی توانند از جکوزی استفاده کنند؟

در مطالب بالا شما با نکات ایمنی جکوزی آشنا شدید. اکنون این سوال مطرح می شود که “چه کسانی نمی توانند از جکوزی استفاده کنند؟” در ادامه ممنوعیت بعضی از افراد را در استفاده از جکوزی بررسی خواهیم کرد.

  • افرادی دارای مشکلات قلبی هستند نباید از جکوزی استفاده کنند. زیرا دمای بالای آب جکوزی می تواتد موجب بالا رفتن فشار خونو ضربان قلب این افراد شود.
  • استفاده از جکوزی برای افرادی که مبتلا به بیماری های پوستی همچون پسوریازیس، اگزمای شدید پوستی هستند، ممنوع است. چرا که دمای بالای آب وضعیت بیماری این افراد را تشدید خواهد کرد.
  • افرادی که دارای زخم های باز هستند اکیدا نباید از جکوزی استفاده کنند.
  • افرادی مبتلا به آسم هستند اگر از آب گرم جکوزی استفاده کنند، دچار تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری خود خواهند شد.
  • کسانی که دارو های خاصی مصرف مصرف می کنند باید تحت نظر پزشک خود از جکوزی استفاده کنند. در غیر این صورت بهتر است در جکوزی شنا نکنند.
  • استفاده از جکوزی برای کودکان پایین 5 سال ممنوع است.
  • زنان بارداری که دچار فشار خون بالا هستند نباید از جکوزی استفاده کنند.

نکات ایمنی جکوزی

مهم ترین مزایای جکوزی

قبل از اینکه به بررسی نکات ایمنی جکوزی بپردازیم، خوب است کمی هم از مزایای جکوزی خانگی بگوییم.

  • استفاده از آب گرم جکوزی موجب بهبود عملکرد خون رسانی در بدن می شود.
  • بهبود کیفیت خواب توسط جکوزی از دیگر مزایای این محصول شگفت انگیز است.
  • آب تنی در آب گرم جکوزی می تواند به کنترل استرس و اضطراب کمک شایانی کند.
  • استفاده از جکوزی برای کاهش درد دیسک کمر بسیار موثر و مفید است.
  • دراز کشیدن در آب گرم جکوزی باعث کاهش درد، در دوران بارداری می شود.
  • از دیگر مزایای جکوزی تسکین درد های آرتروز زانو و گردن است.
  • با آب تنی منظم و اصولی در جکوزی، می توانید وزن خود را کم کنید.
  • استفاده از آب گرم موجب پاکسازی و سم زدایی پوست می شود.
  • استفاده از جکوزی به تسکین درد و کاهش انقباض ماهیچه های خانم ها به هنگام عادت ماهیانه کمک می کند.
  • و مزایای بسیار دیگر…

سخن آخر در بررسی نکات ایمنی جکوزی

در این مقاله از آیرال به بررسی نکات ایمنی جکوزی پرداخته شد. افراد با خواندن این مقاله متوجه خواهند شد که از چه کار هایی هنگام استفاده از جکوزی باید پرهیز کنند و چه افرادی قادر به استفاده از جکوزی نخواهند بود. اگر به درستی نکات ایمنی جکوزی را رعایت کنید، این محصول برای شما می تواند یک درمانگر عالی برای جسم و روح شما باشد. اگر قصد خرید جکوزی خانگی را دارید اما نمی دانید از کجا خرید خود را انجام دهید که محصولی با کیفیت و قیمت مناسب را ارائه دهد، بهترین گزینه برای شما آیرال است. شرکت آیرال تولید کننده انواع جکوزی خانگی، جکوزی فضای باز و اسپا، دور دوشی، کابین دوش و پارتیشن حمام است و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود با ما ارتباط بگیرید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =