استفاده از جکوزی در دوران بارداری {فایده و ضرر}

استفاده از جکوزی در بارداری

nv جکوزی در بارداری

استفاده از جکوزی در دوران بارداری و غوطه ور شدن در وان آب گرم یا جکوزی خانگی ممکن است مناسب ترین راه حل برای تسکین دردهای بارداری و دردهای عضلانی باشد. با این حال، این فعالیت می تواند خطراتی را برای مادران باردار ایجاد کند. توصیه‌های پزشکی کنونی بیان می‌کند که زنان باردار باید از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید مانند سونا، جکوزی، حمام گرم و ورزش در هوای گرم اجتناب کنند، زیرا  می تواند دمای بدن را تا 39 درجه سانتیگراد افزایش دهد. علاوه بر این، هر چیزی که دمای بدن را به بیش از 39 درجه افزایش دهد، می تواند خطرات جدی برای سلامتی جنین ایجاد کند، به ویژه در ماه های اولیه بارداری، زمانی که مغز و بدن جنین در حال رشد هستند.ما در این مقاله از آیرال استفاده از جکوزی خانگی در دوران بارداری را بررسی میکنیم.

جکوزی و افزایش دمای بدن در دوران بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در سطح پوست، احتمالاً در دوران بارداری احساس گرما بیش از حد معمول را خواهید داشت. این تغییرات هورمونی همچنین می تواند باعث احساس ضعف در زنان باردار شود. اگر بیش از حد گرم می شوید، خون بیشتری در سطح پوست شما جریان می یابد تا با تعریق بدن شما را خنک کند. در این حالت جریان خون کمتری به اندام های داخلی مانند مغز می رسد. اگر خون و اکسیژن کافی به مغزتان نرسد، ممکن است احساس ضعف کنید. هنگامی که از جکوزی استفاده می کنید، بدن شما نمی تواند گرما را به طور قابل توجه با تعریق از دست بدهد. بنابراین دمای مرکزی بدن شما افزایش می یابد. افزایش قابل توجه دمای مرکزی بدن شما در دوران بارداری و استفاده از جکوزی به ویژه در 12 هفته اول می تواند مضر باشد. زنان باردار بیشتر در معرض خطر کم آبی، سرگیجه و به طور کلی کاهش فشار خون هستند و این علائم ممکن است در گرمای شدید تشدید شود. گذراندن بیش از 10 دقیقه در جکوزی می تواند دمای بدن شما را بیش از 38.3 درجه سانتیگراد افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که خطر نقص لوله عصبی در نوزادان زنانی که در اوایل بارداری تب دارند، افزایش می یابد. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که تب در دوران بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. همچنین مغز در حال رشد، به دماهای بالا حساس است و در صورت افزایش بیش از حد دمای مرکزی مادر، احتمال بروز ناهنجاری های رشدی و ژنتیکی وجود دارد. مطالعه دیگری نشان داده است که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند باعث ایجاد نقص قلبی در جنین ها در سه ماهه اول بارداری شود.

با این وجود متخصصان استفاده ار جکوزی خانگی را رد نمیکنند و در صورت استفاده صحیح و زیر نظر پزشک را مفید میدانند و کماکان توصیه می کنند که مادران احتیاط کنند.برای آشنایی با نحوه استفاده صحیح ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

جکوزی در بارداری

میزان دمای جکوزی در دوران بارداری

برای استفاده از جکوزی در دوران بارداری، باید دمای آب را تنظیم کنید. دمای طبیعی بدن انسان به طور میانگین 37 درجه سانتی گراد است.نشستن در آب گرم‌تر از دمای بدن، دمای بدن شما را افزایش می‌دهد، خواه حمام باشد یا چشمه‌های آب گرم و جکوزی. در طول بارداری، دمای بدن شما نباید از 39 درجه سانتیگراد بالاتر برود. اکثر جکوزی ها بین 38 تا 39 درجه سانتیگراد تنظیم می شوند. برخی از وان های آب گرم می توانند تا 40 درجه سانتیگراد گرم باشند، بنابراین بهتر است از آنها اجتناب کنید. دمای آب را طوری تنظیم کنید که بین حدود 36 تا 36.5 درجه سانتی گراد باشد و می توانید جهت اطمینان یک دماسنج را در آب برای کنترل دما نگه دارید.

اگر در دوران بارداری از جکوزی خانگی استفاده میکنید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اکثر خانم ها قبل از اینکه دمای بدنشان به 38 درجه برسد بیرون می آیند، بنابراین به احتمال زیاد شما هم چنین می کنید. اما اگر نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید، او ممکن است سونوگرافی یا سایر آزمایشات قبل از تولد را توصیه کند تا مطمئن شود همه چیز در مسیر رشد کودک شما قرار دارد.

جکوزی در هفته های اول بارداری

بعد از لقاح مدت زیادی طول نمی کشد تا ستون فقرات جنین شروع به شکل گیری کند. در واقع، ستون فقرات به طور کامل شش هفته اول بارداری تشکیل می شود. به عبارت دیگر، شما باید در طول دوره شش هفته ی اول بارداری که جنین در برابر آسیب لوله عصبی آسیب پذیر است، در معرض وان آب گرم قرار نگرفته باشید. در پایان سه ماهه اول، ستون فقرات کودک شما به طور کامل شکل می گیرد و کمتر در معرض آسیب ناشی از آب داغ در جکوزی آب گرم است. درست است که استفاده از جکوزی درد عضلانی را کاهش داده و استرس شما از بین می‌رود، اما در سه ماهه اول بارداری استفاده از وان آب گرم می تواند برای سیستم عصبی در حال رشد کودک شما مضر باشد.

برای آشنایی با تاثیر جکوزی در لاغری مقاله جکوزی برای کاهش وزن و لاغری را مطالعه کنید.

فواید استفاده از جکوزی در بارداری

با تمام این تفاسیر جکوزی مزایای فراوانی نیز در دوران بارداری، برای زنان باردار دارد که در این مقاله به چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

  • کاهش دردهای عضلانی و مفاصلی زنان باردار
  • کاهش استرس زنان باردار
  • کاهش وزن در بارداری

مزایا و خطرات جکوزی در بارداری و حاملگی

کاهش دردهای عضلانی و مفاصلی زنان باردار

دوران بارداری یکی از شیرین ترین تجربه های یک مادر است، با تمام سختی ها و درد های عضلانی و مفصلی که دارند. با این حال در این دوران زنان باردار باید بیشتر مراقب تصمیم ها و رفتار های خود باشند و برای تسکین درد های خود، سر خود از دارو ها و مسکن ها استفاده نکنند. استفاده خودسرانه از مسکن ها در دوران بارداری خطراتی همچون ناتوانی ذهنی، مرده زایی، سقط جنین،  اختلال در رشد و … را به همراه دارد. جکوزی یکی از راه هایی است که می تواند دردهای عضلانی و مفاصلی زنان باردار را آرام کند و باعث می شود تا بعد از استفاده از جکوزی راحت تر به فعالیت های خود رسیدگی کنند.

کاهش استرس زنان باردار

همچنین استفاده از جکوزی در دوران بارداری می تواند باعث کاهش استرس زنان باردار شود. آب گرم موجب می شود تا جسم پر درد و ذهن پر تنش انسان آرام شود. بهبود کیفیت خواب و آرامش اعصاب از دیگر فواید استفاده از جکوزی در دوران بارداری می باشد.

کاهش وزن در بارداری

کاهش وزن در بارداری، تا حد نرمال و اعتدال برای زنان باردار مفید می باشد و کمک می کند تا سختی در انجام کار های  روزمره خود نداشته باشند و حتی زایمان راحت تری را تجربه  کنند. استفاده اصولی از جکوزی و آب گرم موجب کاهش وزن می شود. قرار گرفتن و غوطه ور شدن در آب گرم موجب می شود تا فشار از روی بدن شما برداشته شود و ضربان قلب بالا رود. این امر درست مانند ورزش کردن به کاهش وزن شما کمک می کند.

ورزش کردن در جکوزی در دوران بارداری

ورزش کردن و انجام دادن حرکات کششی در جکوزی در دوران بارداری فواید بسیاری برای زنان باردار به همراه دارد. در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن و بزرگ شدن سایز شکم، فرم بدن و ستون فقرات کمی خمیده می شود و تغییر شکل می دهد که البته این مسئله یک امر طبیعی است و نیاز نیست نگران باشید زیرا بعد از زایمان و فارغ شدن، بدن شما به حالت عادی باز می گردد. ورزش کردن و رعایت نکات پزشکی می تواند به شما کمک بیشتری کند. با این حال شما می توانید برای تقویت عضلات و ماهیچه های خود، از جکوزی استفاده کنید و با حرکات ورزشی و کششی در جکوزی و وان آب گرم از خمیدگی و تغییر فرم بدن خود جلوگیری کنید. لازم است بدانید ثبل از این که اقدام به ورزش در جکوزی و وان آب گرم کنید باید با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات آب داغ جکوزی بر جنین در دوران بارداری

همان طور که در بالا اشاره کردیم، مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آب بسیار داغ در وان های آب گرم در اوایل بارداری، زمانی که دمای آب 39 درجه سانتیگراد یا بیشتر است، می تواند منجر به افزایش خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا شود. نقص لوله عصبی زمانی رخ می دهد که مشکلاتی در رشد ستون فقرات جنین و سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد. خطر نقص لوله عصبی برای بارداری معمولی حدود 1 در 1000 است. مطالعات نشان می دهد که این خطر با قرار گرفتن در معرض آب وان آب گرم به 2 در 1000 می رسد. نمی گوییم که باید استفاده از جکوزی را به طور کامل حذف کنید. اگر می خواهید به طور کامل خطر افزایش یافته را از بین ببرید، در سه ماهه اول بارداری از وان آب گرم اجتناب کنید. همچنین استفاده کوتاه از آب داغ در دوران بارداری می تواند دمای بدن مادر را بالا ببرد و باعث کاهش فشار خون شود که به نوبه خود تغذیه و اکسیژن رسانی کافی به جنین را مختل می کند. اگر در اوایل بارداری برای مدت طولانی از وان آب گرم استفاده می کردید، در مورد راه های تشخیص نقص لوله عصبی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

نظر پزشکان در استفاده از جکوزی در بارداری

از نظر پزشکان و متخصصان، استفاده از جکوزی در دوران بارداری رد نمی شود. منتهی به منظور استفاده از جکوزی باید یک سری شرایط و اصول ایمنی رعایت شود. همچنین زنان باردار با انجام برخی آزمایشات، بررسی فشار خون و اطلاع از وضعیت رشد جنین، می توانند اقدام به استفاده از جکوزی کنند. به طور کلی در دوران بارداری، زنان باید احتیاط بیشتری برای انجام هر کاری داشته باشند تا به خود و جنین آسیبی وارد نشود. برای مثال خانم های باردار، می توانند ورزش کنند و اتفاقا ورزش و حرکات نرمش برای سلامت خود و جنین بسیار توصیه می شود اما باید از ورزش های سنگین پرهیز کنند. همچنین مصرف بیش از اندازه کافئین به خانم های باردار توصیه نمی شود و باید اعتدال را در این مورد رعایت کنند.

رعایت نکات در حفظ دمای طبیعی بدن خانوم باردار

به طور کلی در دوران بار داری، زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی دچار گر گرفتگی می شوند و دمای بدن آنها بالا تر از حد معمول می رود. اگر در این حالت از جکوزی استفاده کنند و مدت طولانی را در آب گرم بمانند، دچار هیپرترمی می شوند.  “هیپرترمی”  به گرما زدگی و بالا رفتن غیر طبیعی دمای بدن گفته می شود که در این حالت دمای بدن به 40 درجه می رسد که این دما برای زنان باردار بسیار بالا می باشد و سلامت جنین و رشد آن را به خطر می اندازد. دمای 40 الی 41 درجه می تواند منجر به سکته مغزی در افراد بزرگسال و نرمال شود. پس با این حساب در نظر داشته باشید که این دما برای جنین در حال رشد چقدر می تواند خط آفرین باشد. از نظر متخصصان، دمای 38 درجه برای زنان باردار بسیار بالا است و طبق گفته آنها، دمای مناسب برای جکوزی در دوران بارداری 37 درجه و پایین تر باید باشد پس باید دمای آب را به این حد تنظیم کنید.

نکات ایمنی استفاده از جکوزی در بارداری

اگر سه ماهه اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و می خواهید پس از تایید پزشک از جکوزی آب گرم استفاده کنید، این اقدامات را برای کاهش خطرات انجام دهید:

  • اگر وضعیت عمومی شما طبیعی نیست، مانند تب، هرگز از وان آب گرم استفاده نکنید.
  • استفاده از جکوزی را به کمتر از 10 دقیقه محدود کنید.
  • اگر کف محوطه آبگرم لغزنده است حتما از دمپایی های مناسب استفاده کنید که امکان سر خوردن را از بین می برد.
  • اگر جکوزی شما داخل خانه است، از بخار شدن محل جلوگیری کنید.
  • فقط پاهای خود را در آب گرم فرو کنید و ازفرو بردن سر، بازوها، شانه ها و بالای سینه خودداری کنید.
  • به محض اینکه احساس ناراحتی کردید از جکوزی خارج شوید و خود را خنک کنید، از جمله تعریق یا علائم گرمازدگی مانند سرگیجه یا سرد شدن.استراحت های مکرر، مانند نشستن در کنار جکوزی برای چند دقیقه، به بدن شما اجازه می دهد گرما را آزاد کند.
  • اگر جت های آب گرم جکوزی روشن هستند، در طرف مقابل بنشینید که دمای آب کمی کمتر است.
  • یک بطری آب در کنار وان خود داشته باشید که در صورتی که دچار سرگیجه یا خستگی شدید از آن استفاده کنید.

جکوزی در دوران بارداری

جایگزین جکوزی در بارداری

با تمام فوایدی که برای استفاده از جکوزی در دوران بارداری و گوشزد نکات ایمنی در صورت استفاده مطرح شد، ممکن است برخی از زنان باردار با انجام برخی آزمایشات و مشورت با پزشک خود و توصیه او از جکوزی منع شده باشند. در این هنگام می توانند از حمام و دوش آب گرم بهره ببرند. حمام و جکوزی متفاوت با یکدیگر هستند. وقتی شما در حمام و زیر دوش قرار دارید، بدن شما به طور کامل در آب غوطه ور نمی شود و دمای بدنتان به یک باره بالا نمی رود. دمای حمام مانند جکوزی دائما گرم نیست و با توجه به آب حمام تنظیم میشود به این ترتیب دمای بدن شما در حد نرمال قرار می گیرد و خطری جنین شما را تهدید نمیکند.

تفاوت بین جکوزی آب گرم و دوش آب گرم

تفاوت بین جکوزی آب گرم و دوش آب گرم در این است که در جکوزی آب گرم، بدن شما دائماً غوطه ور است و نمی تواند گرما را آزاد کند و دمای مرکزی شما افزایش می یابد. ولی در حمام، پوست شما به طور مداوم گرما را آزاد می کند، بنابراین در خطر گرم شدن بیش از حد قرار نمی گیرید.

نکات پایانی استفاده بانوان از جکوزی

باکتری های موجود در آب و جکوزی ممکن است برای بانوان باردار مضر باشد، پس باید دقت کنند که قبل و بعد از استفاده از جکوزی، آن را ضد عفونی و تمیز کنند تا مشکلی پیش نیاید.اگر از جکوزی خانگی استفاده میکنید باید از مواد ضد عفونی مناسبی استفاده کنید که برای جنین شما خطر نداشته باشد.و اگر از جکوزی های دیگر بهره میبرید باید مطمئن شوید که آب جکوزی تمیز است و به تازگی عوض شده و دمای مناسبی برای شما دارد. بنابراین شما به عنوان یک زن باردار می توانید با در نظر گرفتن نکات ایمنی و زمان مناسب استفاده از جکوزی، از لحظات خود لذت ببرید. جکوزی های آیرال کاملا مهندسی و با تکنولوژی روز طراحی و ساخته شده است.تمامی جوانب برای استفاده بی خطر از جکوزی در دوران بارداری لحاظ شده است.برای مشاوره بیشتر و کسب اطلاعات دقیق از طریق راههای ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =