9 ترفند صرفه جویی در مصرف آب حمام + معرفی روش های موثر و کاربردی

بحران آب در کشور ما یکی از بزرگترین مشکلاتی است که زندگی همه ما را تحت الشعاع خود قرار داده است. دلایل بسیاری برای کمبود آب وجود دارد که یکی از آنها استفاده بی رویه آب و عدم مدیریت صحیح آن است. متاسفانه اکثر مردم هنگام انجام کارهای روزمره خود اعم از ظرف شستن، ماشین شستن، آشپزی، آبیاری، حمام و …. به طور افراطی و بدون هیچ گونه مسئولیتی از آب استفاده میکنند که همین امر یکی از مهم ترین دلایل کمبود آب است. هنگام حمام کردن و استفاده از وان جکوزی برای استراحت یا تفریح صرفه جویی در مصرف آب را باید مد نظر داشته باشیم .امروزه صرفه جویی و مصرف آب یک موضوع مهم و همگانی است که تمام افراد باید آن را رعایت کنند تا در آینده از وقوع مشکلات غیر قابل جبران جلوگیری شود. امروزه در تولید و طراحی حمام و سرویس بهداشتی و جکوزی نیز امر کاهش مصرف آب رعایت شده و با تولید قطعات حمام همچون دوش های کم مصرف، توالت های دوگانه، شیر های آب و … شما می توانید علاوه بر صرفه جویی و کاهش مصرف آب، یک حمام و آب تنی ایده آل را تجربه کنید.

در ادامه این مقاله از آیرال، قرار است به 9 ترفند صرفه جویی مصرف آب در حمام و کاهش مصرف آن بپردازیم، با ما همراه باشید.

1. مدت زمان استفاده از حمام و وان را کاهش دهید

سعی کنید مدت زمان کمی را در حمام سپری کنید. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که تایم طولانی را در حمام قبل از دوش گرفتن، صرف اصلاح و کوتاهی موهای خود می کنید، اول از همه شیر آب را ببندید و مطمئن شوید که شیرهای آب کاملا بسته شده اند. سپس به کارهای خود برسید و بعد از اتمام کار خود دوش بگیرید. همچنین اگر قصد دارید در وان دراز بکشید، اول وان را پر از آب کنید سپس شیر آب را ببندید، به این ترتیب هم در مصرف آب صرفه جویی کنید و هم بدون دغدغه در وان آب گرم دراز بکشید و استراحت کنید.

صرفه جویی در آب حمام

2. از باز ماندن بی رویه شیرآب بپرهیزید

به جای این که دوش حمام را باز بگذارید تا آب هدر رود دوش را ببندید، موها و بدن خود را کف و صابون بزنید و خوب تمیز کنید. سپس دوش را باز کنید و موها و بدن خود را آب کشی کنید. صرفه جویی در مصرف آب به خصوص در فصل بهار و تابستان که بیشتر با بحران کمبود آب مواجه هستیم، بسیار ضروری است.

3. استفاده از سر دوش کم مصرف جهت صرفه جویی آب در حمام

دوش های معمولی که در اکثر حمام خانه ها کار گذاشته شده است، هیچ گونه سیستم صرفه جویی در مصرف آب را ندارد و در هر دقیقه 18 لیتر آب را هدر می دهد، یعنی حتی اگر تمام افراد برای استحمام خود فقط 5 دقیقه وقت صرف کنند، چیزی حدود 90 لیتر آب هدر رفته و وارد فاضلاب می شود. پس برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی در آب حمام، می توانید با تهیه سر دوش های کم مصرف مشکل هدر رفتن آب را حل کنید. در واقع سیستم سر دوش های کم مصرف به این شکل است که با ترکیب آب و هوا، هم فشار آب را بیشتر می کند و به کاهش چشمگیر مصرف آب کمک می کند. اگر شما در جایی زندگی می کنید که فشار آب کم است، استفاده از این سردوش های کم مصرف بسیار به شما کمک می کند تا هم در مصرف آب صرفه جویی کنید و هم فشار آب را بالا ببرید.

4. از کابین دوش برای صرفه جویی مصرف آب در حمام استفاده کنید

خرید پارتیشن حمام و استفاده از آن مزایای فراوانی دارد که یکی از آن ها کمک به کاهش مصرف آب است، زیرا با محدود کردن فضای دوش مانع از هدر رفتن آب به تمام قسمت حمام می شود. شما می توانید یک دوش لذت بخش را همراه با صرفه جویی مصرف آب در حمام تجربه کنید.

پارتیشن حمام و کابین دوش زیبا و شیک

کابین دوش

5. مراقب نشتی شیرهای آب باشید

نشتی شیر آب حمام شاید به چشم نرسد و به عبارتی مسئله مهمی به نظر نرسد اما چکیدن قطره قطره آب در طولانی مدت باعث انباشته شدن و هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود و با بالا رفتن هزینه های قبض آب، هم از لحاظ مالی دچار ضرر می شوید و هم آب زیادی را که مصرف نشده بود را وارد فاضلاب میکنید. پس با چک کردن به موقع و منظم شیرهای آب حمام در مصرف آب حمام صرفه جویی کنید.

صرفه جویی در آب حمام

6. با کودکان خود مشترک حمام کنید

اگر بچه کوچکی دارید که خود به تنهایی قادر به حمام کردن و شستشوی خود نیستند، نیاز نیست که جداگانه او را حمام و بعدا خودتان به حمام بروید. برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که هم خودتان و هم کودکتان با هم استحمام کنید تا در مصرف آب حمام صرفه جویی کنید.

7. از وان مخصوص کودکان جهت کاهش مصرف آب استفاده کنید

اگر کودک شما دوست دارد تا در وان حمام بازی کند، برای او یک وان حمام مخصوص کودکان تهیه کنید تا مجبور نباشید وان های بزرگ را پر آب کنید و آب را هدر دهید. شما می توانید با پر کردن وان کودکان آب کمتر مصرف کنید و کودکان را در وان قرار دهید تا بازی کنند.

استحمام همراه با کودکان

8. از سیستم گرمایشی داخل حمام استفاده کنید

اگر هنگام استفاده از حمام، فضای حمام شما سرد است و نمی توانید در این شرایط دوش بگیرید و برای گرم کردن فضا آب داغ را باز می گذارید، لطفا دیگر این کار را نکنید زیرا در این صورت آب بسیاری را هدر می دهید ، پس برای صرفه جویی مصرف آب در حمام و کاهش مصرف آب بهتر است از سیستم گرمایشی داخل حمام خود استفاده کنید. بخاری و رادیاتور حمام یک وسیله عالی و کار آمد برای گرم کردن حمام است که هم می توانید استحمام گرم تر و راحت تر داشته باشید و هم بعد از حمام لباس های شخصی و حوله خود را روی آن خشک کنید. هم چنین یک روش عالی برای کاهش مصرف آب است.

صرفه جویی در آب حمام

9. برای شست و شوی حمام از آب زیاد استفاده نکنید

نظافت سرویس بهداشتی و حمام و وان جکوزی خانگی، یک امر بسیار مهم است و نباید در این مورد کوتاهی شود، اما دقت داشته باشید که نیاز نیست برای تمیز کردن حمام و جکوزی خود از آب زیادی استفاده کنید. اگر شما عادت دارید هنگام استحمام برای گرم شدن آب، شیر آب را باز می گذارید تا گرم شود، می توانید زیر آب یک سطل قرار دهید تا آب داخل ظرف را بعدا برای شست و شوی حمام  خود استفاده کنید تا هم در مصرف آب حمام صرفه جویی کنید و یادتان باشد که هر دفعه با این روش حمام خود را تمیز کنید.

صرفه جویی در آب حمام

 صرفه جویی در مصرف آب حمام

مواردی که به کاهش مصرف آب در حمام کمک می کنند را بررسی کردیم.همه ما انسان ها باید از این مایه حیات به درستی استفاده کنیم.آیرال تولید کننده جکوزی، وان و پارتیشن حمام است، که در تمامی محصولات خود استفاده بهینه از آب را مدنظر دارد. استفاده از وان، جکوزی، پارتیشن، دوش کم مصرف، شیر آب باکیفیت و … می تواند تجربه یک حمام لذت بخش همراه با  صرفه جویی و کاهش مصرف آب را به ارمغان بیاورد.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =