نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم {کامل و جامع}

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم

جکوزی وسیله ای است که در جهت آرامش بخشی و آب درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله مدرن با استفاده از جت ها قادر است آب را با فشار زیاد بر بدن وارد کند و موجب تسکین عضلات و رفع خستگی شود. دمای آب در جکوزی قابل تنظیم است و افراد می توانند علاوه بر استفاده از خاصیت های آب گرم جکوزی، از آب سرد جکوزی نیز در جهت آب درمانی بهره مند شوند.

بنابراین بر خلاف تصور عموم که جکوزی را تنها در حالت آبگرم می پندارند، اما باید گفت استفاده از جکوزی سرد نیز فواید زیادی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

دمای آب در جکوزی سرد و گرم

بهتر است بدانید که بدن انسان می تواند دماهای مشخصی از گرما یا سرما را تحمل کند به طوری که آسیبی به بدن وارد نشود. از این رو توصیه می شود در استفاده از جکوزی گرم و سرد برای جلوگیری از بروز خطر طبق دستورالعمل های گفته شده اقدام کنید.

جکوزی های مدرن و پیشرفته خود قابلیت تنظیم دما دارند و با توجه به سرد یا گرم بودن جکوزی ، دماسنج آن می تواند دمای دلخواه را برای شما تنظیم کند. ایده آل ترین دما برای جکوزی گرم بین 37 الی 40 درجه سانتی گراد است و دمای بیشتر از این می تواند برای شخص خطرناک بوده و موجب سوختگی شود.

در مورد دمای جکوزی سرد نیز حداقل دمای مناسب 15 درجه سانتی گراد است. اما با توجه به آستانه تحمل فرد، می تواند دما پایین تر از این عدد نیز باشد. نکته مهم در این زمینه پریدن از آب گرم به سرد است که قوانین خودش را دارد تا خطری برای فرد نداشته باشد، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به قیمت خرید کن!
خرید مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده با قیمت مناسب و گارانتی معتبر ...
ارزانترین قیمت

فواید جکوزی آب گرم

در کل فواید جکوزی در هر دمای آبی برای بدن ما انسان ها برای هیچکس پوشیده نیست. جکوزی آب گرم باعث افزایش گردش خون در بدن می شود و موجب ترشح هورمون اندورفین شده که سبب کاهش استرس خواهد شد. جکوزی آب گرم می تواند باعث بهبود عملکرد قلب و عروق و تسکین دردهای عضلانی و مفصلی شود. همچنین در تسکین دردهای برخی بیماری ها از جمله آرتروز و کمردرد نیز بسیار مفید است. یکی دیگر از ویژگی های بارز جکوزی آب گرم رفع خستگی و ایجاد آرامش است و می تواند تنش و کشیدگی عضلات بعد از تمرین های سنگین ورزشی را نیز بهبود بخشد.

فواید جکوزی آب سرد

استفاده از آب سرد جکوزی نیز مزایایی برای بدن دارد که از جمله این مزایا می توان به افزایش انرژی و بهبود خلق و خو اشاره کرد. مواد شیمیایی طبیعی بدن مانند آدرنالین و ملاتونین در تماس با آب سرد در بدن ترشح می شود که موجب افزایش ضربان قلب،  افزایش هوشیاری و بالا رفتن فشار خون می شود. به این ترتیب انرژی فرد را افزایش داده و خستگی بدن را رفع می کند.

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم

ورود ناگهانی و پریدن از جکوزی گرم به سرد

نحوه استفاده  همزمان از جکوزی سرد و گرم مراحلی دارد که باید آن را رعایت کنید تا سلامتیتان به خطر نیافتد و از آبتنی توام با ماساژ جکوزی لذت ببرید. برای انسان ها استفاده پیاپی از آب گرم و سرد حس خوشایندی دارد که منجر به نشاط و شادابی می شود. اما باید بدانید که پریدن ناگهانی از جکوزی آب گرم به آب سرد می تواند بسیار خطرناک باشد.تغییرات ناگهانی دمایی باعث ایجاد شوک ناگهانی در بدن شده و ارگان های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این شوک دمایی بر روی قلب و عروق تاثیر گذاشته و فشار خون را جابجا می کند از این رو استفاده از جکوزی آب گرم و سرد برای افرادی که بیماری های قلبی عروقی دارند پیشنهاد نمی شود. همچنین افرادی زمینه بیماری دارند توصیه می شود قبل از استفاده از جکوزی سرد و گرم حتما با پزشک خود مشورت کنند.

اگر قصد استفاده از جکوزی سرد بعد از استراحت در جکوزی آب گرم را دارید بهتر است 15 الی 30 دقیقه صبر کنید تا دمای بدن شما کاهش پیدا کند همچنین می توانید بعد از خارج شدن از جکوزی آب گرم، زیر دوش بروید و به تدریج دمای آب دوش را کاهش دهید تا بدن برای ورود به جکوزی سرد آماده سازی شود.

جکوزی تک نفره
جکوزی تک نفره آیرال

جکوزی تک نفره از جمله محصولات پرفروش و مقرون به صرفه است. شرکت آیرال ظرفیت بالایی را برای تولید این محصول در تنوع بالا و اشکال ظاهری متفاوت قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لیست قیمت با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

نحوه استفاده از جکوزی گرم و سرد

پر کردن جکوزی: به هنگام استفاده از جکوزی اولین مرحله پر کردن آن و آماده سازی جکوزی است. اغلب جکوزی های پیشرفته که امروزه در بازار عرضه می شوند مجهز به سنسور سطح سنج آب هستند و زمانی که آب درون جکوزی به حد کافی پر شود، شیر آب اتوماتیک قطع می شود.

تنظیم دمای آب: از آپشن های جکوزی این است که بر خلاف وان های ساده، شما می توانید دمای آب آن را تنظیم کنید و هر زمان که در جکوزی حضور دارید آب در  دمای تنظیم شده باقی بماند. معمولا دما جکوزی گرم بین 37 الی 40 تنظیم می شود. شما می توانید برای جکوزی سرد نیز دمای دلخواهی تنظیم کنید و از استراحت داخل آن لذت ببرید.

ورود به جکوزی: برای وارد شدن به جکوزی باید موهای بلند خود را بسته و ساعت و یا هرگونه جواهرات را از بدنتان باز کنید زیرا فشار آب خارج شده از جت ها ممکن است باعث جدا شدن آنها از بدنتان شود. همچنین برای وارد شدن به جکوزی گرم و سرد باید آلودگی ها و چربی های پوستتان را بشویید و سپس وارد جکوزی شوید.

وان جکوزی

مدت زمان استفاده از جکوزی: مدت زمان استفاده از جکوزی سرد و گرم محدودیت هایی دارد که رعایت کردن آن برای حفظ سلامتی انسان ضروری است. برای جلوگیری از خشکی پوست و آسیب به سیستم قلبی و عروقی بهتر است 15 الی 30 دقیقه در هر بار استفاده داخل جکوزی گرم قرار بگیرید. سپس برای ورود به جکوزی سرد اجازه دهید بدن سرد شود و سپس به آرامی داخل جکوزی سرد وارد شوید. برای تحمل دمای آب سرد می توانید به طور مرتب نفس عمیق بکشید تا به دمای آن عادت کنید. زمان استاندارد استفاده از جکوزی سرد نیز معمولا 10 دقیقه در نظر گرفته می شود.

نکات ایمنی استفاده از جکوزی سرد و گرم

بدن افراد آستانه تحمل دمایی متفاوتی نسبت به آب سرد و گرم از خود نشان می دهد به همین دلیل در جکوزی سرد و گرم می توان مدت زمان کوتاه تر و یا بیشتری استراحت کرد. برای جلوگیری از احتمال خطر اگر در طول استراحت در وان گرم و یا سرد احساس خستگی، خواب آلودگی، تنش عضلات و یا سرگیجه داشتید فورا از آب خارج شوید. همچنین اگر سابقه بیماری های زمینه ای و یا مشکلات مرتبط با قلب و عروق دارید قبل از استفاده از جکوزی سرد و گرم حتما با پزشک خود مشورت کنید و طبق محدودیت هایی که پزشکتان در نظر می گیرد عمل کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از جکوزی آب گرم برای افراد بوجود آید، تعریق زیاد و از دست دادن زیاد آب بدن در اثر گرما باشد. در این حالت بدن دهیدراسیون می شود که برای جلوگیری از آن باید مایعات کافی بخورید تا آب از دست رفته جبران شود.

وان جکوزی گرد هشت نفره در فضاز باز با پنل ترموود

مزایای استفاده از جکوزی سرد

هرچند که استفاده از جکوزی آبگرم معمول تر است اما نباید از فواید استفاده از جکوزی سرد غافل شد. از جمله فوایدی که می توان برای جکوزی آب سرد نام برد عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید استفاده از جکوزی سرد، مقاومت بدن در برابر سرما و تحریک سیستم ایمنی بدن است. با تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت ایمن کننده های بدن احتمال بیماری و عفونت کاهش پیدا می کند.

التیام عضلات و تسکین درد و التهاب بدن

یکی از روش هایی که ورزشکاران برای افزایش قدرت عضلات و کاهش التهاب آن انجام می دهند استفاده  ترکیبی از جکوزی سرد و گرم است.

کاهش اضطراب و استرس

قرار گرفتن در معرض آب همواره یکی از روش های موثر در کاهش استرس است. آب سرد نیز می تواند در ایجاد آرامش و کاهش استرس روزمره بسیار مفید باشد. جکوزی سرد بر روی بدن تأثیر محرک و شوک گونه داشته که این نوع شوک، روحیه و انرژی فرد را افزایش می دهد و منجر به کاهش خستگی و استرس می شود.

کمک به بهبود کیفیت پوست

از فواید دیگر جکوزی آب سرد می توان به بهبود کیفیت پوست اشاره کرد. آب سرد باعث کوچک شدن منافذ پوست می شود و از این طریق از نفوذ آلودگی ها به عمق پوشت جلوگیری می کند. همچنین مانع از بروز جوش و آکنه نیز می شود.

مضرات احتمالی استفاده از جکوزی آب سرد

  • یکی از مضراتی که می تواند جکوزی سرد داشته باشد افزایش احتمال سرماخوردگی است. در این حالت به دلیل اینکه دمای بدن کاهش پیدا می کند اگر زمان زیادی در آب سرد قرار بگیرید ممکن است دچار سرما خوردگی شوید.
  • از دیگر مضرات جکوزی سرد تاثیر منفی بر روی قلب و عروق را می توان بیان کرد. افرادی که به تغییر دمای ناگهانی عادت ندارند ممکن است دچار شوک شده و آسیب ببینند.
  • همچنین تاثیر منفی بر روی عضلات بدن نیز از مضرات جکوزی سرد به حساب می آید که باعث اسپاسم های عضلانی و گرفتگی عضلات می شود.

رعایت نکات ایمنی در وان جکوزی آب یخ

با وجود تمام فوایدهایی که وان آب سرد دارد باید گفت اگر نکات ایمنی رعایت نشود ممکن است حتی برای سلامتی فرد مضر نیز باشد. دوش آب سرد و یا قرار گرفتن در وان آب سرد بر روی فشار خون، گردش خون و ضربان قلب موثر است  بنابراین افرادی که زمینه بیماری دارند بهتر است با پزشک مشورت کنند تا هنگام قرار گرفتن در معرض آب سرد دچار مشکل نشوند. همچنین بهتر است کسی همراه شما باشد و بر وضعیت شما نظارت داشته باشد.

نکته دیگر که باید برای ایمنی بیشتر رعایت کنید این است که هنگام بیرون آمدن از وان آب سرد خود را گرم کنید تا خطر هیپوترمی بعد از خروج از آب نیز وجود نداشته باشد. اگر در فضای باز در آب سرد شنا کرده اید بهتر است برای گرم کردن خود موارد زیر را انجام دهید.

  • لباس های خیس را از تنتان بیرون بیاورید.
  • کلاه و دستکش بپوشید.
  • لباس خشک و گرم بپوشید.
  • نوشیدنی گرم بپوشید و چیز شیرین بخورید تا دمای بدن بالا برود.
  • اگر محیط خیلی سرد است در یک مکان گرم بشینید.

برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی در جریان خون، بعد از خروج از آب سرد به هیچ عنوان دوش آب گرم نگیرید. این موارد نکات ایمنی است که با رعایت کردن آنها می توانید کاملا ایمن از غوطه ور شدن در آب سرد لذت برده و از فواید آن نهایت استفاده را ببرید.

جکوزی 8 نفره

جکوزی سرد و گرم | تهیه جکوزی از مرکز معتبر

همانطور که می دانید آب سرد باعث انقباض عروق می شود و به این ترتیب جریان خون در لحظاتی که در آب سرد قرار دارید کاهش پیدا می کند. بالعکس آب گرم باعث انبساط عروق می شود و جریان خون را افزایش می دهد. به همین دلیل ورود ناگهانی از آب گرم به آب سرد شوک خطرناکی به بدن وارد می کند.

زمانی که فرد از آب سرد خارج می شود و بدن به تدریج به دمای طبیعی خود بر می گردد رگ ها گشاد می شوند و جریان خون زیاد می شود که این فرآیند اکسیژن رسانی به بدن را بهبود می بخشد.در این مقاله سعی کردیم نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم را تشریح کنیم تا هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید و از فواید بی نظیر جکوزی بهره کافی را ببرید. استفاده از آب گرم جکوزی و آب سرد جکوزی هرکدام فواید و مضراتی برای بدن دارند که با رعایت چند نکته ساده می توان مضرات آن را حذف کرده و تجربه آبتنی لذت بخشی را داشته باشید. با جکوزی پیش ساخته آنتی باکتریال در کمترین زمان میتوانید صاحب یک جکوزی باکیفیت شوید. آیرال تولید کننده جکوزی در ایران هست که با قیمت بسیار مناسب میتوانید این محصول را تهیه کنید. برای دریافت مشاوره بیشتر و دریافت لیست قیمت با شماره های زیر تماس بگیرید.

خواندنی ها

تماس با آیرال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =