بهترین زمان برای دوش گرفتن {صبح بهتره یا شب}

بهترین زمان برای دوش گرفتن صبح یا شب

برخی از متخصصین اعتقاد دارند که بهترین زمان برای دوش گرفتن در شب است و برخی دیگر معتقد هستند بهترین زمان دوش گرفتن هنگام صبح است و برای انسان بسیار مفید است. اما در واقع دوش گرفتن، زمان خاص و تعریف شده ای ندارد و شما هر زمان احساس کنید که نیاز دارید دوش بگیرید یا در وان جکوزی دراز کشیده و خستگی خود را بر طرف کنید، این کار را انجام می دهید و این بهترین زمان برای دوش گرفتن برای شما است. برخی افراد وقتی صبح خود را با دوش گرفتن یا آب تنی در وان جکوزی آغاز می کنند، با انرژی بیشتری به کارهای روزمره خود رسیدگی می کنند و بعضی از افراد بعد از یک روز پر کار و خسته کننده، ترجیح می دهند هنگام شب دوش بگیرند و خستگی خود را رفع کنند. دوش گرفتن هنگام صبح و شب، فواید بسیاری دارد که در این مقاله از آیرال قصد داریم بهترین زمان برای دوش گرفتن و بررسی این که صبح برای دوش گرفتن بهتر است یا شب را برای شما عزیزان شرح دهیم.

فواید دوش گرفتن هنگام صبح

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که صبح ها به سختی از خواب بیدار می شوید و اکثر وقت ها، مدتی بعد از بیدار شدن، کسل و بی حال هستید و نمی توانید صبحانه بخورید. بهترین زمان برای رهایی از این مشکل، دوش گرفتن صبحگاهی است تا بتوانید انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنید و با انگیزه کافی به فعالیت های روزمره خود رسیدگی کنید. همچنین می توانید در آب گرم جکوزی نیز غوطه ور شوید و با بهره گیری از جت های ماساژور جکوزی، بدن خود را ماساژ دهید. جدای از آن اگر در طی شب گذشته دچار کوفتگی و گرفتگی عضله ناشی از نادرست خوابیدن شدید، می توانید با آب گرم جکوزی، عضلات خود را از حالت انقباض خارج کنید و دردهایتان را تسکین دهید. همه این ها موجب می شود تا از کسلی و بد خلقی اول صبح خارج شده و سرحال شوید و با حال خوش و لب خندان به سرکار رفته و روز خود را سپری کنید. دوش صبحگاهی به دلیل این که باعث افزایش تعریق بدن می شود و آلودگی ها و چربی ها را از بدن پاکسازی می کند، به مرور باعث لاغری و کاهش وزن نیز می شود.در این مورد میتوانید تاثیر جکوزی در کاهش وزن را مطالعه کنید. دوش گرفتن هنگام صبح، فواید بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه خواهید خواند.

دوش گرفتن صبح

تاثیر دوش گرفتن در صبح بر روی گردش خون

اگر شما هنگام صبح دوش می گیرید خوب است بدانید که این کار به افزایش گردش خون در بدن شما کمک شایانی می کند. شما وقتی صبح ها بعد از بیدار شدن بلافاصله دوش می گیرید یا در وان جکوزی شنا می کنید، آب گرم بدن شما را احاطه می کند و باعث بالاتر رفتن ضربان قلب شما و افزایش دمای بدن می شود. همچنین فشار وزن شما تا 90 درصد از روی عضلات و مفاصل برداشته می شود و در نتیجه باعث گشاد شدن عروق و افزایش گردش خون در بدنتان می شود. افزایش گردش خون در بدن، تعریق بدن را بالا می برد و با باز شدن منافذ پوست، تمام سموم و آلودگی ها از سطح پوست خارج می شود و پوست شما تنفس می کند.

کنترل استرس و اضطراب با دوش صبحگاهی

استرس و اضطراب یک مشکل فراگیر است که اکثر افراد به خصوص صبح ها دچار آن می شوند و با ذهنی آشفته روز خود را شروع می کنند و همین باعث می شود تا تمرکز کافی روی اعمال خود نداشته باشند و در آخر روز با استرس بیشتر و شدیدتری به استقبال خواب بروند. اگر اضطراب کنترل نشود، عوارض و زیان های بد و جبران ناپذیر زیادی روی روح و جسم فرد به جا می گذارد. استفاده از دارو های اعصاب نیز عوارض مخصوص خود را دارند. پس بهتر است در همان مرحله اولیه جلوی استرس و آشفتگی ذهنی خود را بگیرید تا دچار مشکل نشوید. دوش گرفتن هنگام صبح بهترین زمان برای دوش گرفتن به منظور کنترل استرس است، به خصوص دوش گرفتن با آب سرد کمک بسیاری به کسب آرامش ذهنی و جسمی شما می کند. در واقع دوش گرفتن با آب خنک باعث می شود تا به یک باره از التهابات و گرمای درونی ناشی از فکر زیاد، خلاص شوید و بدن دچار شک مثبت میشود. خنک شدن آنی بدن مغز را وادار می کند تا نتواند به فکر کردن مخرب خود ادامه دهد و شما فقط اکسیژن را دریافت می کنید و نفس می کشید. همین کار اگر هر روز و به طور منظم ادامه پیدا کند، با کاهش سطح هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است باعث کنترل استرس و اضطراب می شود.

بهترین زمان برای حمام

تقویت سیستم ایمنی بدن با دوش گرفتن هنگام صبح

بهترین زمان برای دوش گرفتن افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند، دوش گرفتن هنگام صبح است. دوش گرفتن صبحگاهی باعث افزایش سطح گلبول های سفید در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. البته اگر صبح ها تایم بیشتری در دست دارید و عجله ندارید می توانید برای نتیجه گیری بهتر اقدان به خرید وان حمام یا جکوزی خانگی کنید و از آن استفاده کنید. جکوزی با امکاناتی همچون جت های ماساژ و بلوئرها بدن شما را ماساژ می دهد و شما را به آرامش می رساند و در نتیجه ایمنی بدن شما را بالاتر می برد. بالا بودن سیستم ایمنی بدن موجب می شود تا بدن بتواند در برابر بیماری ها مقاومت کافی داشته باشد و انسان کمتر دچار بیماری شود. پس اگر می خواهید از خود و سلامت خود در برابر ویروس ها محافظت کنید، صبح ها دوش بگیرید. همچنین اگر دچار بیماری و سرما خوردگی هستید و سرفه می کنید، بهترین زمان برای دوش گرفتن و درمان سرفه های خود، دوش گرفتن صبحگاهی است. دوش گرفتن هنگام صبح، تمام مخاط جمع شده از شب گذشته در گلو را که باعث درد و سرفه می شود را نرم می کند و از بین می برد و به بهبود یافتن سریع تر شما کمک می کند.

دوش اول صبح و شفافیت پوست

در کل بخار و ماساژ، پوست بدن و صورت را احیا می کند، اما اگر پوست شفاف و سالم می خواهید، دوش گرفتن هنگام صبح، بهترین زمان برای داشتن یک پوست شفاف و آری از هر گونه آلودگی است. اگر صبح ها با آب ولرم یا گرم دوش بگیرید یا در وان آب گرم جکوزی دراز بکشید، بخار آب گرم منافظ پوست را باز می کند و تمام آلودگی و چربی ها را از پوست خارج می کند و باعث نرم تر شدن، تمیزتر شدن، روشن تر شدن و شفاف تر شدن پوست بدن و صورت می شود، همچنین پوست شما را در برابر بیماری های پوستی محافظت می کند.

بهترین زمان برای دوش گرفتن

مزایای دوش گرفتن شبانه

همانطور که در اول مطلب اشاره کردیم، برخی از متخصصان معتقد هستند بهترین زمان برای دوش گرفتن شب است.به برخی از مزایای دوش گرفتن در شب می پردازیم:

بهترین زمان دوش گرفتن برای داشتن خواب با کیفیت

افراد صبح که بیدار می شوند مشغول انجام انواع فعالیت هستند و مغز آن ها دائما در حال تفکر و پردازش است، به همین ترتیب دمای بدن مرتبا در حال افزایش است. از آنجا که برای خوابیدن، دمای بدن باید پایین باشد، فرد هنگام خواب دچار مشکل می شود. پس اگر شما قبل از خوابیدن دوش آب گرم بگیرید یا در وان جکوزی شنا کنید، آب گرم و بخار آب، موجب می شود بدن و ذهن شما از تمام تنش ها و هیجاناتی که در طی روز با آن ها مواجه شدید خالی شود و به آرامش روحی و جسمی برسید. همچنین وقتی از حمام بیرون می آیید رطوبت بدن شما، هوا و دمای اتاق موجب می شود تا دمای بدنتان به یک باره پایین بیاید و بدن شما شروع به ترشح هورمون ملاتونین می کند و دمای بدنتان تعادل لازم برای به خواب رفتن را پیدا می کند.پس بهترین زمان برای دوش گرفتن برای داشتن یک خواب خوب و با کیفیت، دوش گرفتن هنگام شب است.

استحمام شب و جلوگیری از انقباض ماهیچه ها

اگر شغل شما به گونه ای است که فشار زیادی به عضلات و ماهیچه های شما وارد می شود و موجب گرفتگی و انقباظ ماهیچه هایتان می شود و یا بعد از ورزش کردن دچار اسپاسم عضلات می شوید و  این وضعیت، شب ها شما را آزار می دهد و آرامش شما را سلب می کند، دوش آب گرم هنگام شب می تواند مشکل شما را حل کند. البته خوابیدن در وان جکوزی و ماساژ دادن بدن توسط جت ها بهتر است زیرا گردش خون در بدن را بالا می برد و عضلات گرفته و منقبض شده را شل می کند. این کارها دردهای عضلات و ماهیچه هایتان را تسکین می دهد و با بدنی آرام و ریلکس به استقبال خواب می روید و دیگر نیاز نیست برای تسکین دردهایتان از مسکن استفاده کنید. فقط کافی است شب ها بعد از یک روز کاری سخت، یک دوش آب گرم بگیرید.

بهترین زمان برای استحمام

از بین بردن آلودگی و چربی پوست با استحمام در شب

در پایان روز وقتی با بدنی خسته از سرکار یا ورزش به خانه بر میگردید و آلودگی، گرد و خاک ها روی بدنتان باقی می ماند اگر با همان وضعیت به خواب بروید تمام آلودگی ها روی بالشت و رخت خوابتان باقی می ماند و همین امر موجب ایجاد انواع باکتری ها و میکروب ها می شود و باعث ایجاد بیماری های پوستی و بیماری های دیگر می شود. پس بهترین کار بعد از رسیدن به خانه دوش گرفتن هنگام شب است تا تمام آلودگی ها از بدنتان پاک شود و با بدنی تمیز در رخت خواب خود دراز بکشید و بخوابید.

بهترین زمان برای حمام کردن نوزادان

شاید لازم باشد بدانید که علاوه بر اهمیت زمان دوش گرفتن افراد بالغ در طی روز حمام نوزادان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا نوزادان نسبت به بزرگسالان پوستی بسیار حساس تر و لطیف تر دارند. نوزادان مانند انسان های بالغ تعریق نمی کنند یا کثیف نمی شوند. به همین دلیل نیاز نیست تا همچون بزرگسالان به صورت روزانه یا یک روز در میان آن ها به حمام ببرید. پس اگر شما مادر یا پدر یک نوزاد هستید و آن را زود به زود حمام می برید باید بگوییم این کار اشتباه است. تند تند حمام کردن نوزاد نه تنها موجب تمیزی و حفظ سلامت او نمی شود بلکه عوارضی هم بر بدن نوزاد مانند حساسیت های پوستی و سرماخوردگی به جا می گذارد.  آگاهی از بهترین زمان حمام کردن نوزادان به والدین کمک می کند تا از نوزادان خود به خوبی مراقبت کنند.

حمام نوزاد 1 تا 3 ماهه

اگر نوزاد شما یک تا سه ماهه است بهتر است در هفته تنها یک یا نهایتا دوبار آن را به حمام ببرید. توصیه می شود با کمک فردی با تجربه این کار را انجام دهید تا آسیبی به نوزاد عزیزتان نرسد. نیاز نیست به مدت طولانی نوزاد را در حمام نگهدارید و با شامپو یا صابون بدن آن را تمیز کنید. از شامپو های مخصوص و ملایم استفاده کنید و در مدت زمان کوتاهی نوزاد را حمام کرده و از حمام خارج کنید.

حمام نوزاد از 3 تا 6 ماهگی

از 3 تا 6 ماهگی نوزاد نیز می توانید طبق روال قبل هفته ای یک الی دوبار نوزادتان را حمام کنید و برای این کار از وان مخصوص کودکان استفاده کنید و نوزاد را درون وان قرار دهید و با برس یا لیفی نرم شروع به تمیز کردن نوزاد کنید.

حمام نوزاد از 6 تا 12 ماهگی

اما اگر نوزاد شما 6 الی 12 ماه دارد می توانید به طور روزانه او را به حمام برده  و شست و شو دهید. زیرا در این دوران نوزادان شروع به خوردن غذا های مختلف می کنند و ممکن است خود و لباس هایشان را کثیف کنند. به همین علت برای جلوگیری از بیمار شدن و انتقال آلودگی به بدن نوزاد مجبورید که به طور روتین کودکتان را حمام کنید. البته نیاز نیست هر دفعه برای حمام کردن کودکتان از شامپو استفاده کنید و همان آب کافی است. استفاده از شامپو و صابون  برای حمام کردن یک نوزاد 6 الی 12 ماهه در هفته  تا دوبار مقدور است.

جکوزی برای کودکان و نوزادان

زمان مناسب برای حمام نوزادان

اما این سوال نیز مطرح می شود که بهترین زمان برای حمام کردن نوزادان صبح است یا شب؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه چیز بستگی به نوزاد شما دارد. برخی والدین نوزاد خود را هنگام صبح که هوشیار است حمام میکنند تا سرحال تر شود. از فواید حمام کردن نوزادان هنگام صبح تنظیم دمای بدن نوزاد است. اما برخی نوزادان هنگام شب ممکن است کمی کلافه شوند و گریه کنند به همین دلیل نمی توانند بخوابند و این موضوع می تواند برای والدین اذیت کننده باشد. برای حل این مشکل می توانید نوزاد خود را به طور روتین هنگام شب به حمام بروید. حمام کردن نوزادان با آب گرم هنگام شب موجب می شود تا نوزاد بعد از حمام خیلی راحت و سریع به خواب رود. پس اگر نوزاد شما شب ها نمی خوابد یا بی قراری می کند بهترین زمان حمام کردن آن هنگم شب است تا خیلی سریع آرام شود.

وان و جکوزی برای استحمام

در این مقاله از آیرال زمان دوش گرفتن در طول شبانه روز را بررسی کردیم. هر شخص بر اساس سبک زندگی خود میتواند بهترین زمان دوش گرفتن خود را بر اساس مزایایی که ذکر شد، تشخیص دهد.استفاده از جکوزی و وان میتواند مزایا و لذت استحمام را چندین برابر کند. آیرال یکی از بزرگترین و معتبرترین تولید کننده جکوزی، وان و پارتیشن حمام است. اگر در این خصوص نیاز به مشاوره دارید میتوانید روی کارشناسان ما حساب کنید. مجموعه ما به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و راهنمای خوبی برای شما میتواند باشد.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =