دوش گرفتن با شکم پر یا خالی، چند دقیقه بعد از غذا حمام برویم؟

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی

دوش گرفتن یک عادت روزمره و از کار های واجب هر روزه ما در زندگی است. دوش گرفتن و حمام کردن علاوه بر شست و شو و پاکیزگی بدن، باعث آرامش جسم و روح ما می شود. دوش گرفتن مزایای بسیاری همچون بهبود گردش خون، تسکین دردهای عضلانی و ماهیچه ها، درمان التهابات مفاصلی، بهبود کیفیت خواب، کنترل استرس، کاهش وزن و … برای بدن انسان دارد. به همین دلیل امروزه استفاده از جکوزی خانگی، اسپا و انواع کابین دوش برای بهره گیری از فواید آب درمانی و تجربه یک استحمام بی نظیر، مورد استقبال قرار گرفته است. البته دوش گرفتن و آب تنی در وان جکوزی، لازم به رعایت یک سری شرایط است، زیرا اگر به درستی این کار را انجام ندهید نتیجه معکوس خواهید گرفت و به جای بهره گیری از مزایای دوش گرفتن، دچار عوارض آن خواهید شد. یکی از کار هایی که اکثر افراد قبل از دوش گرفتن به آن دقت نمی کنند، این است که نمی دانند چه زمانی دوش بگیرند یا هنگام استفاده از جکوزی باید با شکم پر آب تنی کنند یا خالی.

شما در این مقاله از آیرال شرایط دوش گرفتن با شکم پر یا خالی را می خوانید و اطلاعاتی در مورد اینکه چند دقیقه بعد از غذا باید دوش بگیرید کسب می کنید. با ما همراه باشید.

عوارض دوش گرفتن با شکم پر

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان و متخصصان سلامت، افرادی که با شکم پر و بلافاصله بعد از غذا حمام می روند، بیشتر دچار مشکلات روده و هضم کند غذا می شوند. همچنین دوش گرفتن با شکم پر موجب بروز عوارضی همچون نارسایی های قلبی، سرگیجه، سردرد و همچنین مشکلات گوارشی در بدن می شود.

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی

در واقع این که می گوییم دوش گرفتن با شکم پر باعث اختلال در هضم غذا می شود از این جهت است که شما وقتی با آب گرم دوش می گیرید و یا در وان آب گرم جکوزی در حال شنا کردن هستید، گردش خون در بدن شما افزایش می یابد و جریان خون به سمت پوست شما بیشتر می شود و این خون رسانی باعث می شود تا خون های گرم اطراف معده شما به تمام نقاط بدن برسد و از دمای معده کم شود و حالت سردی به خود بگیرد. همانطور که می دانید، معده برای فرایند هضم غذا نیازمند حرارت و گرما است و با دوش گرفتن با شکم پر و بخار آب گرم، گرمای اطراف معده را از بین برده و در هضم غذا اختلال ایجاد می کند. همچنین اختلال در هضم غذا باعث بلغم نیز می شود.

چند دقیقه بعد از غذا حمام کنیم یا از جکوزی استفاده کنیم؟

اگر غذای سنگینی خوردید و شکمتان پر است و قصد دارید دوش بگیرید، بهتر است صبر کنید تا حداقل سی دقیقه الی یک ساعت از غذا خوردنتان بگذرد، سپس به حمام رفته و دوش بگیرید یا از وان جکوزی استفاده کنید. حمام کردن بلافاصله بعد از غذا برای تمام افراد به خصوص کسانی که دچار مشکلات قلبی و کهولت سن هستند زیان آور است، پس همیشه یادتان باشد بعد از هضم غذا به حمام بروید.

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی برای افراد لاغر

البته با شکم پر دوش گرفتن برای همه افراد پر خطر نیست، به عنوان مثال افرادی که دچار لاغری و کمبود وزن مفرط هستند بهتر است از حمام کردن با شکم خالی پرهیز کنند، زیرا حرارت معده را زیادتر می کند و موجب ترشح بیشتر اسید معده و ضعف ناگهانی می شود و همچنین آب گرم باعث افزایش تعریق بدن می شود و به کاهش بیشتر وزن این افراد می انجامد. بهتر است افرادی که دچار لاغری بیش از حد هستند، قبل از حمام رفتن یک خوراکی یا غذای سبک و شیرین میل کنند تا هم دچار ضعف نشوند و هم از کاهش بیشتر وزنشان جلوگیری کنند.

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی از نظر طب سنتی

حمام کردن با شکم پر یا خالی در طب سنتی نیز مورد بررسی قرر گرفته است و از آن جا که در ایام قدیم که حمام های عمومی رواج داشت، مردم به اشتباه عادت داشتند تا در حمام به خوردن غذاها و خوراک بپردازند و با شکم پر حمام می کردند، به این ترتیب دچار مشکلاتی می شدند. به همین دلیل طبیبان طب سنتی از جمله ابن سینا، حمام کردن با شکم پر یا خالی را رد کردند و ابن سینا در این مورد در کتاب قانون خود نوشته است که حمام کردن با شکم خالی بسیار برای بدن مضر است و موجب ضعف شدید و اختلال گوارشی و مزاجی می شود. همچنین استحمام با شکم خالی، پیری پوست و چروک شدن زود هنگام پوست را به دنبال دارد. حمام رفتن با شکم خالی برای افرادی که از چاقی خود رنج می برند، نوعی رژیم و جزئی از برنامه کاهش وزن برای آن ها محسوب می شود. البته آن ها نیز باید با احتیاط این کار را انجام دهند و از انجام همیشگی دوش گرفتن با شکم خالی پرهیز کنند.

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی

آب تنی در جکوزی با شکم پر یا خالی

استفاده از جکوزی و شنا کردن در وان آب گرم جکوزی به عنوان یک تفریح و استراحت، گزینه مورد علاقه بسیاری از افراد است اما همانطور که در مطالب بالا تر اشاره کردیم دوش گرفتن با شکم پر و خالی به سلامت افراد صدمه می زند، شنا در جکوزی نیز با شکم پر و خالی و بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی شود. زیرا وقتی شما غذا خوردید، حالتی سنگین و خواب آلود پیدا می کنید و اگر در این حالت در وان آب گرم جکوزی دراز بکشید، بخار آب گرم دمای بدن شما را بالا می برد و ضربان قلبتان را افزایش می دهد و همین امر موجب کسلی بیشتر شما خواهد شد. همچنین شنا کردن با شکم پر، موجب بروز درد و فشار در ناحیه معده و قفسه سینه شما می شود و این حس ناخوشایندی در شما ایجاد می کند و به شما اجازه نمی دهد تا از آب تنی در جکوزی لذت ببرید. علاوه بر آن غوطه ور شدن با شکم خالی در جکوزی هم به دلیل اینکه معده شما خالی است و گرمای آب جکوزی باعث می شود تا معده شما بیش از حد گرم شود و شما دچار ضعف و افت قوای ناگهانی بدن شوید.

دوش گرفتن با شکم پر یا خالی

زمان صحیح استحمام

در این مقاله از آیرال زمان صحیح استحمام و استفاده از وان جکوزی را بررسی کردیم.بهترین زمان حمام کردن نیم الی یک ساعت پس از خوردن غذا است.آیرال تولید کننده جکوزی ، وان و پارتیشن حمام است. در صورت نیاز به خرید این محصولات برای حمام خود با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. خرید از آیرال مساوی با تهیه محصولات مستقیم از درب کارخانه و برخورداری از مزایای گارانتی و خدمات پس از فروش است.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =